Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorGyörög, Štefan
dc.contributor.authorRöszler, Tomáš
dc.date.accessioned2023-03-07T12:00:29Z
dc.date.available2023-03-07T12:00:29Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/41178
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá potenciálem oxidů dusíku ve spalinách iniciovat závažnou havárii. Cílem bakalářské práce bylo posouzení potenciálu oxidů dusíku, které jsou složkou spalin, způsobit závažnou havárii reakcí s LPG. Teoretická část práce se zabývá současným stavem prevence závažných havárií a nakládáním s chemickými látkami, právním rámcem této problematiky a systémem výzkumu v této oblasti. Dále popisuje současný stav v oblasti spalin, jejich právní rámec a způsoby vzniku. Nakonec teoretická část řeší oxidy dusíku, jejich vznik, charakteristiky, nebezpečné vlastnosti a způsoby jejich analýzy. Cílem této práce bylo posouzení rizika, které představují oxidy dusíku ve spalinách, v tomto případě automobilů či topidel, pro oblast prevence závažných havárií a jejich schopnost způsobit hoření plynného LPG a následně závažnou havárii. Potřebná data k tomuto posouzení byla získána odběrem vzorků spalin, stanovením koncentrace oxidu dusičitého v odebraných vzorcích a následně provedením experimentálního zjištění, zdali kontakt plynů za těchto koncentrací způsobí zahoření. K zjištění koncentrace oxidu dusičitého ve spalinách byla použita Saltzmanova metoda odběru spalin a jejich následná analýza. Výsledky koncentrací oxidu dusičitého ve spalinách ukazují, že nejvyšší koncentrace dosahují spaliny osobních automobilů s naftovými motory. Výsledky provedených experimentů s plynným LPG neprokázaly schopnost oxidu dusičitého iniciovat jeho hoření při koncentracích okolo 100 ?g/l ani při reakci se spalinami naftového motoru.cze
dc.format59 s. (85 731 znaků)
dc.format59 s. (85 731 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectzávažná haváriecze
dc.subjectoxidy dusíkucze
dc.subjectspalinycze
dc.subjectnebezpečná látkacze
dc.subjectprevencecze
dc.subjectmajor-accidenteng
dc.subjectnitrogen oxideseng
dc.subjectdangerous substanceseng
dc.subjectpreventioneng
dc.titlePotenciál oxidů dusíku (spalin) iniciovat závažnou haváriicze
dc.title.alternativeThe ability of nitrogen oxides to cause a major-accidenteng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag57869
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis is focused on the potential of nitrogen oxides in the flue gas to cause a major accident. The aim of the bachelor thesis was to assess the potential of nitrogen oxides, which are a part of the flue gas, to cause a major accident by reacting with gas phase LPG. The theoretical part of the thesis describes the current state of prevention of major accidents and the handling of chemical substances, the legal framework of this topic and the system of research. It also describes the current state in the topic of flue gas, legal framework and its origin. Finally, the theoretical part describes nitrogen oxides, their origin, characteristics, dangerous properties and methods of their analysis. The aim of this work was to assess the risk posed by nitrogen oxides in the exhaust gas, in this case exhaust gases of cars and heaters, in area of major accidents prevention and the ability to cause a combustion of gas phase LPG and consequently a major accident. The necessary data for this assessment were obtained by sampling the exhaust gas, determining the concentration of nitrogen dioxide in the samples, and by then carrying out an experimental determination of whether the contact of the gases at these concentrations would cause a combustion. To find out the concentration of nitrogen dioxide in the flue gas, the Saltzman flue gas sampling and subsequent analysis method was used. The results show that passenger cars with diesel engines have the highest concentrations of nitrogen dioxide in their exhaust gas. The results of experiments with gas phase LPG did not prove the ability of nitrogen dioxide to initiate a combustion of LPG at concentrations around 100 ?g/l, or to initiate a combustion with diesel car exhaust gas.eng
dc.date.accepted2019-06-06
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOchrana obyvatelstva se zaměřením na CBRNEcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠimák Líbalová, Kristýna


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam