Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorVelemínský, Miloš
dc.contributor.authorPloner, Michaela
dc.date.accessioned2023-03-07T12:00:34Z
dc.date.available2023-03-07T12:00:34Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-08-14
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/41188
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá stravovacími návyky dětí. Díky širokému tématu jsem se zaměřila pouze na děti předškolního věku, které jsem si rozdělila do dvou skupin. První skupinou jsou děti navštěvující mateřskou školu a druhou skupinou děti, které mateřskou školu nenavštěvují. V teoretické části jsem se zaměřila na to, jak by správná výživa dětí tohoto věku měla vypadat a jaké zastoupení by měly tvořit jednotlivé živiny z celkového příjmu energie. Práce se zabývá faktory, které ovlivňují výživu a formování stravovacích návyků. V poslední řadě jsem se zaměřila i na samotné stravování v mateřské škole. Výzkumný soubor tvořilo 60 dětí předškolního věku společně s jejich rodiči. 45 z těchto dětí navštěvovalo mateřskou školu, zbylých 15 dětí ne. Předložená bakalářská práce se skládá celkem ze dvou cílů. Prvním cílem bylo zhodnotit, jaké jsou aktuální stravovací návyky dětí. V druhém cíli jsem zmapovala, jaký je příjem jednotlivých živin u předškolních dětí. Ke zpracování praktické části jsem vytvořila dotazník o 28 otázkách, který jsem vyplnila společně s rodiči. U obou skupin dětí jsem také zaznamenala pětidenní příjem energie z dopoledních svačin, obědů a odpoledních svačin, které by měly dohromady tvořit asi 60 % denního energetického příjmu dítěte. Získaná data jsem propočítala v programu Nutriservis Professional, abych zjistila průměrný energetický příjem a zastoupení jednotlivých živin. Dle výsledku výzkumu se ukázalo, že průměrný energetický příjem a zastoupení jednotlivých živin zhruba odpovídá doporučením pro předškolní věk. Stravovací návyky dětí se mírně lišily, ale celkově je lze zhodnotit jako dobré. Nejhůře na tom byla četnost konzumace jednotlivých skupin potravin, která zhruba u poloviny předškolních dětí neodpovídala doporučením. Rozdíly mezi dětmi stravujícími se doma a v mateřské školce byly však nepatrné.cze
dc.format70 s.
dc.format70 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectstravovací návykycze
dc.subjectpředškolní děticze
dc.subjectvýživová doporučenícze
dc.subjectmateřská školacze
dc.subjectvýživacze
dc.subjectživinycze
dc.subjecteating habitseng
dc.subjectpreschool childreneng
dc.subjectnutrition recommendationseng
dc.subjectnursery schooleng
dc.subjectnutritioneng
dc.subjectnutrientseng
dc.titleStravovací návyky dětícze
dc.title.alternativeChildren's eating habitseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag57938
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis deals with children´s eating habits. My thesis is focused on eating habits of preschool children. It comprises two parts. First part deals with children who do attend nursery school and second part deals with children who do not attend nursery school. Theoretical part of this thesis is focused on how the healthy eating habits should look like and what should be the average daily amount of nutrient intake. Thesis deals with factors associated with nutrition and developing eating habits. It also deals with the way children eat in nursery school. I interviewed 60 preschool children and their parents. 45 of these children attend nursery school and 15 do not. This thesis comprises two parts. The aim of first part was to evaluate what are current children´s eating habits. The aim of second part was to analyse the amount of nutrient intake. Practical part of my bachelor thesis is based on a questionnaire. 28 questions were answered by parents. I monitored both groups and their five-day dietary intake of morning snack, lunch and afternoon snack which should contain about 60 % of daily dietary intake. Collected data were analysed using programme Nutriservis Professional. I get the average dietary intake value and the amount of nutrient. As far as my research shows, the average dietary intake value more or less correspondes with recommended preschool children´s dietary intake. Eating habits are a little bit different but could be evaluated as acceptable. The worst factor is the frequency of particular food groups consumption. Unfortunately, it does not correspond to recommended amount of daily intake. The difference between children who eat in a nursery school and children who eat at home is imperceptible.eng
dc.date.accepted2019-09-11
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineNutriční terapeutcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeRadomská, Věra


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam