Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorUrbanová, Vlastimila
dc.contributor.authorStonavská, Michaela
dc.date.accessioned2023-03-07T12:03:05Z
dc.date.available2023-03-07T12:03:05Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-08-16
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/41364
dc.description.abstractNáhradní rodinná péče je aktuálním tématem společnosti, především proto, že se stále mnoho dětí ocitá v ústavních zařízeních. Bakalářská práce s názvem "Možnosti umístění dětí se zdravotním postižením do náhradní rodinné péče" přiblíží danou problematiku čerpající z odborné literatury. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá rodinou, náhradní rodinnou péčí a zdravotním postižením. Kapitola náhradní rodinná péče popisuje, jakým dětem je tato forma péče poskytována a jak se odrážejí negativní dětské prožitky v dospělosti. V této kapitole jsou popsány formy náhradní rodinné péče, finanční příspěvky, které jsou garantovány státem, či kroky k uskutečnění stát se žadatelem a budoucím náhradním rodičem. Další kapitola představí pojem zdravotní postižení, jednotlivé podkapitoly pak popisují druhy zdravotního postižení. Závěr teoretické části patří přijetí dítěte se zdravotním postižením do rodiny. Praktická část zjišťovala, jak vnímají umístění dětí se zdravotním postižením do náhradní rodinné péče sociální pracovníci v dětských domovech, a co vnímají jako největší problémy. Dalšími cíli bylo zjistit, jaká forma náhradní rodinné péče je preferována u dětí se zdravotním postižením a jaký je přínos pro děti, které se umístí do náhradní rodiny. Praktická část práce byla zpracována pomocí kvalitativního výzkumu. Hloubkové rozhovory byly provedeny se sociálními pracovníky dětských domovů v Plzeňském kraji. Výzkumné šetření ukázalo, že se zdravotní postižení u dětí v dětských domovech vyskytuje velmi často. Při odpovědích na hlavní výzkumnou otázku, tedy umístění dětí se zdravotním postižením do náhradní rodinné péče, mají děti se zdravotním postižením nižší šanci dostat se do náhradní rodinné péče oproti dětem bez zdravotního postižení. A to především kvůli náročnější výchově a péči o tyto děti. Výzkum ukázal, že náhradní rodiče mnohdy přijmou dítě se zdravotním postižením, které však nezvládají a umisťují ho zpět do ústavního zařízení. Předpokladem pro nezvládající náhradní rodinu je nízká informovanost o zdravotním postižení a odvaha či kontakty k vyhledání odborné pomoci. Sociální pracovníci vidí problém v začlenění se těchto dětí do společnosti, proto je umístění jich samých do náhradních rodin velkým přínosem a pomocí. Dle zkušeností sociálních pracovníků se děti se zdravotním postižením umisťují pouze do jedné z forem náhradní rodinné péče, a to do pěstounské péče. Této formě často předchází hostitelská péče, kdy se dítě setkává s budoucí náhradní rodinou, posléze přeroste hostitelská péče v péči pěstounskou, a to buď k manželskému páru či jednotlivci. Děti se zdravotním postižením jsou často umisťovány do pěstounské péče k příbuzným či blízkým osobám. Ovšem výzkumné šetření ukázalo, že se většina dětí vrací zpět do ústavního zařízení právě od těchto lidí.cze
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectNáhradní rodinná péčecze
dc.subjectzdravotní postiženícze
dc.subjectdětský domovcze
dc.subjectrodinacze
dc.subjectSubstitute Family Careeng
dc.subjectDisabilityeng
dc.subjectChildren´s Homeeng
dc.subjectFamilyeng
dc.titleMožnosti umístění dětí se zdravotním postižením do náhradní rodinné péčecze
dc.title.alternativePossibilities of Placement Disabled Children into the Substitute Family Careeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag58447
dc.description.abstract-translatedSubstitute family care is a pressing issue for society, mainly because many children are still in institutional care. The bachelor thesis called "Possibilities of Placement Disabled Children into the Substitute Family Care " will introduce the given issue from the professional literature. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with family, substitute family care and disability. The chapter about alternative family care describes how children are given this form of care and how negative childhood experiences are reflected in adulthood. This chapter describes forms of surrogate family care, financial contributions that are guaranteed by the state, or steps to be taken to become an applicant and a future surrogate parent. The next chapter introduces the definition of disability and the individual subchapters describe the types of disability. The conclusion of the theoretical part includes the adoption of a child with disabilities in the family. The practical part investigated how social workers in children's homes perceive the placement of children with disabilities in substitute family care and what they perceive as the biggest problems. Other goals were to find out what form of substitute family care is preferred for children with disabilities and how can the children benefit from being placed in a substitute family. The practical part of the thesis was processed using qualitative research. In-depth interviews were conducted with social workers in children's homes in the Pilsen Region. The research revealed that the disability of children in children's homes is very common. In answering the main research question, which was placing disabled children in substitute family care, children with disabilities have a lower chance of getting into foster care compared to children without disabilities. This is mainly due to more demanding education and care for these children. Research has shown that surrogate parents often accept a child with disabilities, but they do not manage and place it back in institutional care. A precondition for an unmanaged substitute family is low awareness of disability and courage to seek professional help. Social workers see the problem of integrating these children into society, so placing them in substitute families is a great help and benefit. According to the experience of social workers, children with disabilities are placed only in one of the forms of substitute family care, namely in foster care. This form is often preceded by host care, where the child meets a future substitute family, then grows into foster care, either to a married couple or an individual. Children with disabilities are often placed in foster care for relatives or close relatives. However, the research has shown that most children return to institutional care from these people.eng
dc.date.accepted2019-09-18
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeShivairová, Olga


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam