Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorBetáková, Lucie
dc.contributor.authorHanzal, Jaroslav
dc.date.accessioned2024-03-12T07:30:09Z
dc.date.available2024-03-12T07:30:09Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-07-09
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/42241
dc.description.abstractCílem této práce je zkoumat, jakým způsobem může využití sitcomu (tedy situační komedie) přispět k rozvoji komunikační kompetence (KK) žáků v anglickém jazyce. Podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERRJ) má komunikační kompetence tři složky: lingvistickou, sociolingvistickou a pragmatickou. Protože sitcom je druh komedie, ve kterém vystupuje omezený počet postav na jednom místě, obvykle v běžných každodenních situacích, a humor je založen na jejich společné komunikaci, zdá se, že výběr vhodných sekvencí ze sitcomů ve výuce angličtiny může přispět k rozvoji komunikační kompetence žáků. Kromě rozvoje lingvistické kompetence, která zahrnuje u mluvené komunikace především slovní zásobu, gramatiku, sémantiku a výslovnost, u práce s autentickým jazykovým materiálem, jakým sitcom bezpochyby je, je významný rozvoj sociolingvistické kompetence. Ta se zaměřuje především na sociální vztahy mezi mluvčími (nadřízenost - podřízenost), na zdvořilostní konvence a formalitu jazykového projevu vzhledem k situaci (register). Pragmatická kompetence se týká schopnosti produkovat sdělení, která jsou jasně strukturovaná a splňují svou komunikační funkci. Teoretická část je zaměřena na popis komunikační kompetence, cíle výuky mluvení podle RVP a soustředím se též na charakteristické rysy sitcomu. V praktické části budou vybrané různé ukázky ze sitcomů, které odpovídají jazykové úrovni konkrétních žáků, a dále budou připravené plány hodin tak, aby byla maximálně rozvíjena komunikační kompetence žáků. Každá aktivita bude charakterizována z hlediska složek komunikační kompetence, s výrazným důrazem na kompetence sociolingvistické a pragmatické.cze
dc.format107 p.
dc.format107 p.
dc.language.isoeng
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectSituační komedie (SITCOM)cze
dc.subjectkomunikační kompetence (KK)cze
dc.subjectRámcový Vzdělávací Program (RVP)cze
dc.subjectSpolečný Evropský Referenční Rámec pro Jazyky (SERRJ)cze
dc.subjectSituational comedy (SITCOM)eng
dc.subjectcommunicative competence (CC)eng
dc.subjectCommon European Framework of Reference for Languages (CEFR)eng
dc.subjectNational Curriculumeng
dc.subjectFramework Educational Programme for Basic Education of the Czech Republic.eng
dc.titleVyužití SITCOMŮ k rozvoji komunikační kompetence žákůcze
dc.title.alternativeUsing sitcoms to develop communicative competence of learners in ELT.eng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag49251
dc.description.abstract-translatedThe aim of this dissertation is to investigate to what extent the usage of sitcoms (meaning situational comedies) could contribute to the development of the communicative competence (CC) in learners of the English language (L2 learners). According to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR), the communicative competence is divided into three parts: linguistic, sociolinguistic, and pragmatic. A sitcom is a type of comedy for which usually a limited number of characters deal with everyday situations and wit is based on their mutual communication. Therefore, it seems probable that the selection of appropriate scenes in English Language Teaching (ELT) may promote the development of CC. Apart from the evolution of linguistic competence, which entails mostly vocabulary, grammar, semantics, or pronunciation, working with an authentic discourse significantly stimulates sociolinguistic competence, focusing predominantly on the social interactions of interlocutors (superiority - subordination). Pragmatic competence is dealing with the ability to produce structured utterances that fulfill communication functions. The theoretic part of this dissertation is focused on the description of the communicative competence, the aims for teaching speaking according to Czech National Curriculum, and last but not least on introducing and analysing sitcoms. The practical part will involve short clips from sitcoms, which are appropriate to language proficiencies of L2 learners I am going to work with. The practical part contains lesson plans with activities aiming at the fullest possible development of the communicative competence. Each of the activities is examined with regards to the components of CC and the emphasis is placed upon sociolinguistic and pragmatic competencies.eng
dc.date.accepted2020-08-27
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineAJn-Přncze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programUčitelství pro základní školycze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam