Pohledy pedagogů základních škol na nesezdané soužití
Abstrakt
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak pedagogové základních škol vnímají nesezdané soužití obecně a jak vnímají alternativní formy rodinných svazků u svých žáků. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy týkající se rodiny, manželství a nesezdaného soužití. Praktická část prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu, který je realizován formou rozhovorů. Hlavní výzkumnou otázkou je: Jaký předpokládají vliv nesezdaného soužití na dítě pedagogové a jaký již ne? Výzkumný soubor tvoří učitelky základních škol. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že učitelky základních škol nesezdané soužití neodsuzují, ale většina zastává spíše tradiční model rodinného uspořádání. Učitelky se shodují, že pokud rodina vytváří pro dítě pocity bezpečí, jistoty, sounáležitosti a láskyplné vztahy, již není rozhodující, v jakém svazku partneři žijí. Dále z výsledků výzkumu vyplynulo, že dle pedagogů může mít nesezdané soužití vliv na dítě, zejména na dítě staršího školního věku. Dle pedagogů má nesezdané soužití vliv na psychiku, objevuje se zhoršení prospěchu a výchovné problémy. Dítě mladšího školního věku si nesezdané soužití rodičů ani neuvědomuje a nemá na něj negativní vliv, pokud jde o harmonické soužití.