Úroveň znalostí první pomoci u učitelů mateřských škol
Abstrakt
Bakalářská práce ve své teoretické části představuje téma první pomoci v legislativní rovině a dále nabízí zásady první pomoci při akutních komplikacích vybraných chronických onemocněních a úrazech. Zásady jsou přizpůsobeny roli vyučujícího dětí předškolního věku. Praktická část práce shrnuje výsledky dotazníkového šetření 144 vyučujících mateřských škol, zejména jižní oblasti České republiky a zjišťuje, na jaké úrovni jsou znalosti v oblasti poskytování první pomoci dětem u pedagogů mateřských škol. Na základě těchto odpovědí se ukázalo, že lepší povědomí o správném poskytování první pomoci podle aktuálních doporučení měli respondenti s délkou praxe do 21 let (průměrná úspěšnost testu 67,5 % a 67,7 %) oproti skupině vyučujících s praxí delší než 21 let (průměrná úspěšnost testu 62,8 %), či že respondenti zvládají poskytnout první pomoc spíše při úrazových stavech (např. pád z výšky či popálení) než při komplikacích chronických onemocněních (např. při alergii či epilepsii). Dále se šetřením ukázalo, že ne všichni pedagogové jsou v oblasti poskytování první pomoci pravidelně školeni.