dc.contributor.advisor | Prázdná, Radka | |
dc.contributor.author | Valenová, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T08:57:16Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T08:57:16Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-06-03 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43123 | |
dc.description.abstract | Cílem bakalářské práce je popis realizace předmětů speciálně pedagogické péče žáků s postižením zraku v základním vzdělávání. Dílčím cílem práce je nastínit pohled na proces výuky speciálně pedagogické péče. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou, praktickou a přílohovou část.
Teoretická část pojednává o problematice zrakového postižení. V této části jsou zpracovány odborné články a publikace, které se zaměřují na současnou klasifikaci zrakového postižení, specifika kognitivního vývoje a kompenzační mechanismy. Jsou zde vymezena legislativní opatření pro vzdělávání na základní škole pro zrakově postižené a představeny konkrétní předměty speciálně pedagogické péče.
Praktická část je vypracována v souladu s poznatky z části teoretické. Zaměřuje se na realizaci výuky předmětů na dvou konkrétních institucích v Praze a v Brně. Dále se praktická část zabývá metodikou vyučování vybraných předmětů - zraková stimulace, logopedie, nácvik psaní na počítači, prostorová orientace, specifické poruchy učení. K naplnění cílů kvalitativního výzkumu a sběru dat byly použity polostrukturované rozhovory se speciálními pedagogy a zúčastněné pozorování. Další poznatky byly získány analýzou dokumentů ŠVP.
Přílohová část obsahuje vlastní fotografie pomůcek, které jsou využívány při vyučování jednotlivých předmětů na pozorovaných institucích.
Výsledkem bakalářské práce je popis realizace předmětů speciálně pedagogické péče na dvou vybraných institucích. Práce přináší informace nejen o materiálních pomůckách a formách, které se při výuce používají, ale také informace o personálním a prostorovém zajištění výuky a přináší tak poznatky, které nejsou z běžných zdrojů dostupné. | cze |
dc.format | 58 stran | |
dc.format | 58 stran | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | zrakové postižení | cze |
dc.subject | základní školy pro osoby s poruchami zraku | cze |
dc.subject | předměty speciálně pedagogické péče | cze |
dc.subject | visual impairment | eng |
dc.subject | elementary schools for visually impaired | eng |
dc.subject | special pedagogical care subjects | eng |
dc.title | Realizace výuky předmětů speciálně pedagogické péče žáků s postižením zraku v základním vzdělávání | cze |
dc.title.alternative | The process of schooling of specialized school subjects used in specialized elementary schools for visually impaired. | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 58189 | |
dc.description.abstract-translated | The aim of this bachelor thesis is to describe the specialized school subjects used in specialized school for visually impaired, also outlining the process of schooling. The thesis itself is divided into three parts: theory, practice and part with attachments.
The theoretical part is an in depth study of problems relating to visual impairment. This part references articles and publications focusing on contemporary classification of visual impairment, the specifics of cognitive development and the compensatory mechanisms. Further more this part also defines the legislative measures relating to primary school education for the visually impaired and particular pedagogic care subjects.
The practical part is produced in accordance with the findings of the theoretical part of this thesis and in turn focuses on the act of teaching special pedagogic care subjects at two specific institutions in Prague and Brno. This practical part further deals with the methodology of teaching the following subjects- visual stimulation, speech therapy, typing practice, spatial awareness and specific learning disorders. To fulfill the aims of qualitative research and data collection, semi-structured dialogues with special educationalists and participatory observation were employed. Other knowledge was also gained by analysing SEP documents.
The attachments include original pictures of various aids and tools, which are used in the process of teaching the individual subjects at the observed institutions.
The result of this bachelor thesis is a comprehensive report on the realisation of special care subjects at two selected institutions. The thesis sheds light not only at ponderable tools and the form of teaching, but also on specifics regarding the staffing and spatial provision of special education and therefore brings knowledge that otherwise wouldn't be accessible from common resources to the forefront. | eng |
dc.date.accepted | 2020-07-08 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika - vychovatelství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Jánský, Petr | |