Edukace pacienta po cévní mozkové příhodě
Abstrakt
Naše bakalářská práce nese název "Edukace pacienta po cévní mozkové příhodě". Zabývá se edukačním procesem probíhajícím u pacienta po prodělané cévní mozkové příhodě. Dále se věnujeme edukační činnosti sester na neurologickém oddělení u pacientů, kteří prodělali mrtvici. Teoretická část bakalářské práce obsahuje podrobnosti o cévní mozkové příhodě. Pro výzkumnou část jsme stanovily jako cíl práce popsat edukaci pacientů po cévní mozkové příhodě z pohledu sester. Pro dosažení tohoto cíle jsme zvolily výzkumné šetření formou kvalitativního výzkumu. K získání dat jsme využily techniku polostrukturovaného rozhovoru se sestrami na neurologickém oddělení v jihočeské nemocnici. Výzkumný soubor je tvořen všeobecnými sestrami, sestrami s vysokoškolským titulem a sestrami se specializací, které pracují v nemocničním zařízení. V rámci výzkumu bylo uskutečněno deset rozhovorů. Výzkumné šetření formou rozhovorů bylo uskutečněno na přelomu února a března roku 2020. Po uskutečnění a zpracování rozhovorů do programu Microsoft Word byly vytvořeny identifikační údaje dotazovaných sester. Dále pomocí programu MAXQDA 2020 byly rozhovory analyzovány pomocí kategorizace dat a následným kódováním. Z analýzy vyplývá, že sestry se podílí na edukaci pacienta. Využívají techniku slovní edukace a praktická cvičení. Edukace nemocného je zaměřena na jeho současný zdravotní stav, seznámení pacienta s možnostmi léčby a na následnou péči. Velkým přínosem pro zlepšení zdravotního stavu pacienta je i spolupráce rodiny se zdravotnickým personálem.