dc.contributor.advisor | Freitinger-Skalická, Zuzana | |
dc.contributor.author | Kubišová, Lucie | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T09:03:12Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T09:03:12Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-06-08 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43459 | |
dc.description.abstract | Tématem této diplomové práce je porovnání letecké nehody ultralehkého letadla
a letecké nehody kluzáku. V teoretické části je popsané civilní letectví - organizace zabývající se letectvím, letiště na území České republiky, plochy pro sportovní létající zařízení na území České republiky či informace o ultralehkém letadle a bezmotorovém letadle (kluzák). Dále je v teoretické části zmíněn integrovaný záchranný systém (základní a ostatní složky integrovaného záchranného systému) a zásah složek integrovaného záchranného systému u mimořádné události: letecká nehoda.
Výzkumná otázka této práce se zabývá tím, zda se liší vyšetřovací postupy a závěrečné zprávy Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod u leteckých nehod ultralehkých letadel a leteckých nehod kluzáků s ohledem na odlišné parametry, technické vlastnosti a kapacitu míst uvedených letadel. Odpověď na zmíněnou otázku zní, že postupy ani závěrečné zprávy se nijak neliší. Rozdíl spočívá pouze ve výsledcích a závěrech leteckých nehod. Odchylky v závěrečných zprávách nesouvisí s technickými odlišnostmi uvedených letadel, ale souvisí s faktory, které ovlivňují vznik letecké nehody (provozovatelé, způsobilost letadel k letu, osvědčení pilotů o jejich zdravotní způsobilosti, platnost pilotních průkazů, vliv meteorologické situace, vliv lidského faktoru).
Druhý cíl se zaměřuje na vyhodnocení zásahu jednotek požární ochrany u mimořádné události - nehoda sportovního letadla. Výsledkem rozboru tohoto vyhodnocení
je zjištění, že na místo zásahu se během dvanácti minut dopravila jednotka sboru dobrovolných hasičů Strunkovice nad Blanicí a až jako druhý se na místo
zásahu dostavil Hasičský záchranný sbor územního odboru a stanice Prachatice.
Plošné pokrytí území jednotkami požární ochrany je dle této informace jednoznačně důležité a významné. | cze |
dc.format | 91 s. | |
dc.format | 91 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Letectví | cze |
dc.subject | ultralehké letadlo | cze |
dc.subject | kluzák | cze |
dc.subject | nehoda | cze |
dc.subject | integrovaný záchranný systém | cze |
dc.subject | hasičský záchranný sbor | cze |
dc.subject | policie | cze |
dc.subject | zdravotnická záchranná služba. | cze |
dc.subject | Aviation | eng |
dc.subject | ultralight aeroplane | eng |
dc.subject | glider | eng |
dc.subject | accident | eng |
dc.subject | Integrated Rescue System | eng |
dc.subject | Fire Rescue Unit | eng |
dc.subject | Police | eng |
dc.subject | Medical Rescue Service. | eng |
dc.title | Porovnání letecké nehody ultralehkého letadla a letecké nehody kluzáku | cze |
dc.title.alternative | Comparison of an ultralight aeroplane accident with an accident of a glider | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 61593 | |
dc.description.abstract-translated | The topic of this thesis relates to the comparison of an ultralight aeroplane accident with an accident of a glider. In the theorical part, the civil aviation is described - organizations related to aviation, airports within the territory of the Czech Republic, areas designated to sport aircraft in the territory of the Czech Republic or information regarding ultralight aeroplane and unpowered aircraft (glider). Consequently, Integrated Rescue System (primary emergency services and other bodies of the Integrated Rescue System) is mentioned in the theorical part of this study, as well as an emergency operation of the bodies of the Integrated Rescue System during an emergency ocurrence: an aircraft accident.
The research question of this study focuses on the potential differences between
the investigation procedures and final reports published by Air Accidents Investigation Institute. These can relate either to an ultralight aeroplane accidents or accidents of gliders, considering different parameters, technical features and seat capacity of the mentioned aircrafts. The answer to this question is that neither procedures or the final reports differ in any of the two cases. The differences consist only in the results and conclusions of the aeroplane accidents. Those deviations in the final reports do not relate to any technical differences of the aircrafts mentioned above, nevertheless do relate to the factors which caused the aircraft accident (operators, airworthiness, pilot´s medical certification, pilot licence validity, weather conditions, and human factor influence).
The second aim of the present study deals with the evaluation of the Fire Rescue Service bodies emergency operation during an emergency ocurrence: a sport ircraft accident. The result of the analysis of this report shows us that the Volunteer Fire Department from Strunkovice nad Blanicí came to the accident point in twelve minutes, on the contrary the professional Fire Rescue Unit of the area of the town Prachatice came later. Hence, the region-wide coverage by fire rescue units is undoubtedly of a supreme importance. | eng |
dc.date.accepted | 2020-07-14 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Civilní nouzová připravenost | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Ochrana obyvatelstva | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Štípek, Vladimír | |