Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠvestková, Renata
dc.contributor.authorSoldán, Ladislav
dc.date.accessioned2024-03-12T09:03:21Z
dc.date.available2024-03-12T09:03:21Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-06-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43471
dc.description.abstractCílem této diplomové práce bylo zjistit, jakým rizikům při problematickém užívání internetu jsou vystaveni žáci druhého stupně základní školy. Důsledkem takového jednání bývá kyberšikana, která může být v budoucím životě (jak v soukromém, tak profesním) velkým sociálním problémem. Dalším cílem této diplomové práce bylo vytvořit manuál, který bude základním nosičem informací pro učitele a školní metodiky prevence při řešení kyberšikany na základních školách. Práce je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část je rozdělena do čtyř hlavních kapitol. První kapitola se zabývá kyberšikanou, se kterou mají žáci druhého stupně základních škol velmi časté a osobní zkušenosti. Ve druhé kapitole se věnuji sociálním sítím, které jsou u teenagerů velmi často navštěvované. Žáci na sociálních sítích tráví abnormální množství času a dochází zde ke kybernetickým útokům. Ve třetí kapitole popisuji netolismus (závislost na internetu). Závislost na internetu, která v dnešní době vzniká velmi často a rychle. Ve čtvrté kapitole se zaměřuji na prevenci kyberšikany na základních školách, která je v tomto směru nesmírně důležitá. Praktická část diplomové práce se zaměřuje na rizika internetu, zdravé či patologické užívání internetu u žáků na druhém stupni základních škol v Jihočeském kraji. Stanovené hypotézy se týkaly ověření rozdílů dle pohlaví žáků a věku žáků. Výsledky diplomové práce byly získány metodou dotazníkového šetření, jsou statisticky vyhodnoceny v programu IBM SPSS Statistics a také znázorněny pomocí grafů. Výsledky ukázaly, že problematické užívání internetu souvisí s věkem a ročníkem žáků, ve kterém se právě nacházejí. Výsledky také prokázaly, že 44 % žáků druhého stupně základních škol mají internet na jednom z prvních třech míst ve svém hodnotovém žebříčku. Bylo zjištěno, že 33 % žáků tráví na internetu stále větší množství času, a to z jiných než školních povinností. Avšak 30 % žáků se snažilo omezit čas, který na internetu tráví, ale nepovedlo se jim to. Výsledky také ukázaly, že 19 % žáků skrývá svůj internetový život před ostatními. Na základě výsledků byl zpracován manuál s názvem "KYBERŠIKANA", který slouží všem, kteří se problematikou kyberšikany zabývají, tj. pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci na základních školách, školní metodici prevence, lektoři programů primární prevence, sociální pracovníci a v neposlední řadě také rodiče žáků. Prvním krokem k úspěchu je totiž právě začít internetovou šikanu řešit a hledat správná východiska, která vedou k pomoci.cze
dc.format89 s. (140 642 znaků)
dc.format89 s. (140 642 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectkyberšikana; primární prevence; netolismus; základní škola; sociální sítěcze
dc.subjectcyber bullying; primary prevention; netolismus; elementary school; social networkseng
dc.titleKyberšikana jako sociální problém pohledem žáků druhého stupně základní školycze
dc.title.alternativeCyberbullying as a Social Problem by the View of Pupils at the Second Stage of Primary Schooleng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag61653
dc.description.abstract-translatedThe aim of this diploma thesis was to find out what are the risks of problematic using of the internet among students of the second grade at elementary school. The consequence of this acting is often a cyber bullying which could be a big social problem in their future private and also professional life. The next goal of this thesis was to create a manual with basic information for teachers and school prevention methodologists in case they have to deal with cyber bullying at elementary schools. This work is made of a theoretical and practical part. The theoretical part is divided into four main chapters. The first chapter is about a cyber bullying which students of the second grade at elementary schools often experienced with. The second chapter is dedicated to social networks, which are often used by teenagers. Students spend abnormal amount of time on social networks and the cyber-attacks take place there. In the third chapter I describe "netolismus", the addiction to the internet. Nowadays this addiction is made very often and very quickly. In the fourth chapter I focus on a prevention of cyber bullying at elementary schools which is really important. The practical part of this theses focuses on the risks of the internet, healthy or pathological using of the internet among the students of the second grade at elementary schools in South Bohemian region. The established hypotheses concerned verification the differences according to the gender and the age of students. The results of the theses were obtained by questionnaire survey method and they were statistically evaluated in IBM SPSS Statistics and they are represented by graphs. The result shows us that the problematic usage of the internet is related to the age and the class in which the students are at the moment. The results revealed that 44 % of students of the second degree at elementary schools have the internet in the top three of their value lists. It was found out that 33 % of students spend more and more time on the internet, and not because of school´s duties. Although 30 % of students tried to restrict the time they spend on the internet, but with no success. As the results show, 19 % of students hide their online life from others. Based on the results, the manual with the title "CYBER BULLYING" was created to serve for all who are interested in the problematic of cyber bullying, e.g. pedagogical and non-pedagogical workers at elementary schools, school prevention methodologists, lectors of primary prevention programs, social workers and last but not least for parents of student. The first step to a success is to start deal with the cyber bullying and try to find out the right starting points which lead to help.eng
dc.date.accepted2020-07-09
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHrušková, Martina


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam