Řízení lidských zdrojů v organizacích poskytujících sociální služby
Abstrakt
Tato diplomová práce je věnována tématu řízení lidských zdrojů se zaměřením na organizace poskytující sociální služby. Cílem práce bylo zjistit, jak je realizováno řízení lidských zdrojů v organizacích v sociální sféře z hlediska ředitelů těchto organizací. Dalším cílem bylo zjistit, jak je v organizacích v sociální sféře realizovaná personální práce a personální politika. Posledním cílem bylo zjistit, jak je v organizacích v sociální sféře realizováno výběrové řízení. Přestože je řízení lidských zdrojů v organizacích poskytujících sociální služby velice důležitou součástí práce jejich vedoucích pracovníků, literární zdroje často nenabízejí propojení tohoto tématu s oblastí poskytování sociálních služeb.
K dosažení cílů práce byla využita smíšená strategie výzkumu ("mixed strategy"). Pro připravený kvantitativní výzkum byl tedy využit i kvalitativní výzkum pro doplnění informací. Kvantitativní výzkum byl realizován pomocí dotazníku vlastní konstrukce
a kvalitativní výzkum pomocí rozhovoru dle návodu. V rámci kvantitativního zpracování proběhl náhodný výběr šesti krajů v České republice. Ke dni 5. října 2019 bylo v Registru poskytovatelů sociálních služeb ve vybraných krajích 1245 organizací (sběr dat byl zahájen ke dni 6. ledna 2020). Na dotazník odpovědělo celkem 396 organizací. V rámci kvalitativní části výzkumu bylo realizováno celkem 24 rozhovorů s řediteli organizací poskytujících sociální služby v Jihočeském kraji. Data z kvantitativní části byla zpracována v programu SASD, dále pomocí Microsoft Excel (s využitím Pearson Chí-kvadrát testu, Analýzy adjustovaných reziduí, a deskriptivní statistika byla využita pro identifikaci základních charakteristik ve výzkumných souborech, minimální zvolenou hladinou významnosti pro jednotlivé testy byla 0,05,). Data z kvalitativní výzkumné části byla zpracována v programu ATLAS.ti pomocí otevřeného selektivního a axiálního kódování.
Mezi stěžejní výsledky práce patří zjištění, jak organizace poskytující sociální služby pracují s hodnocením pracovníků, dále jakým způsobem přijímají nové zaměstnance a jak mají zpracovány postupy pro další vzdělávání a rozvoj stávajících pracovníků. Výsledky výzkumu ukázaly, že organizace poskytující sociální služby se orientují v oblastech řízení lidských zdrojů, jako je nábor nových pracovníků, hodnocení zaměstnanců a jejich rozvoj a vzdělávání. V rámci náboru nových zaměstnanců tyto organizace využívají různorodé zdroje. Hodnocení zaměstnanců je v těchto organizacích prováděno pravidelně a pro rozvoj a vzdělávání pracovníků mají tyto organizace zpracovány vzdělávací plány. Přestože se některé vybrané nástroje řízení lidských zdrojů ukázaly jako nevyužívané v této oblasti, organizace poskytující sociální služby s řízením lidských zdrojů pracují a snaží se tuto oblast neustále zdokonalovat.