Management multidisciplinární péče u pacientů s idiopatickými střevními záněty
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá managementem multidisciplinární péče u pacientů s idiopatickými střevními záněty a je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část je věnována idiopatickým střevním zánětům, jejich charakteristice, etiologii a patogenezi, diagnostice, léčbě a psychosociální stránce onemocnění. Další součástí teoretické části je charakteristika managementu v ošetřovatelství, manažerů ošetřovatelství, samotné sesterské profesi, multidisciplinárnímu týmu ve zdravotnictví, problematice kompetencí a potřebě multidisciplinárního přístupu v případě idiopatických střevních zánětů.
Prvním cílem práce bylo zmapovat roli jednotlivých zdravotnických i nezdravotnických pracovníků podílejících se na péči o pacienty s idiopatickými střevními záněty, druhým cílem zjistit, jak probíhá spolupráce mezi těmito pracovníky a třetím cílem bylo zjištění možností dispenzarizace u pacientů s IBD mimo nemocniční péči.
Pro empirickou část diplomové práce bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření a metodou sběru dat byly polostrukturované rozhovory. Bylo vytvořeno pět variant rozhovorů, a to pro sestry, lékaře, nutriční terapeuty, psychology a pacienty s diagnózou idiopatických střevních zánětů. Výzkumné šetření probíhalo v Klinickém a výzkumném centru ISCARE a.s., v Praze a ve Všeobecné fakultní nemocnici p.o., v Praze po předchozím souhlasu vedení těchto zařízení, s výjimkou pacientů, kteří byli osloveni prostřednictvím pacientských skupin a psychologa, který pracoval ve svém soukromém ambulantním zařízení.
Na základě rozhovorů se sestrami, lékaři a nutričním terapeutem se nám podařilo zjistit, že co se týče IBD center, je zde péče skutečně provázaná a jednotliví odborníci fungují jako multidisciplinární tým v čele s lékaři různých odborností, zdravotními sestrami, stomickou sestrou, nutričním terapeutem a sociálním pracovníkem. Výjimku tvoří zastoupení psychologa, který bohužel součástí týmu není a může se vyskytnout problém s jeho dostupností, načež upozornili někteří z dotazovaných v rámci uskutečněných rozhovorů. Z výsledků výzkumného šetření se nám dále podařilo zjistit, že pacienti mají nejrůznější možnosti pro lepší zvládání onemocnění, které jim doporučují nejčastěji jejich ošetřující lékaři, ale také sestry. Sestry pracující v IBD centech se v této problematice dobře orientují a znají podpůrné možnosti pro nemocné s IBD. Problém ve spolupráci byl ovšem shledán a ukázal se ze strany sester, které v některých případech zaujímají pasivní postoj k edukaci ze strany stomické sestry, jež také bývá důležitým článkem multidisciplinárního týmu. Dále, na základě výzkumného šetření jsme zjistili, že pacienti s IBD bývají mnohdy úzkostliví a mohou mít problém s důvěrou vůči ošetřujícímu personálu, a proto hlavním úkolem sestry pečující o takto nemocné je, aby měla širší povědomí o těchto onemocněních, znala podpůrné možnosti a byla schopna klienty edukovat. Důležité je také respektování a pochopení spolupráce s ostatními odborníky.