Podmínky efektivního využití produktové a jídelnové mapy
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá funkčností "Produktové a jídelnové mapy
Jihočeského kraje" (http://www.produktova-mapa.cz/) jakožto prostředku
ke zkrácení distribučních cest v regionu a vytvoření dodavatelsko
odběratelských vztahů mezi zemědělskými prvovýrobci a zpracovateli. Cílem
je větší uplatnění regionální produkce základních potravin. Otevřený trh
v posledních desetiletích umožnil významné rozšíření sortimentu
potravinové nabídky dovozem pestré škály výrobků. Nadnárodní maloobchodní
řetězce mají velmi dobře zpracované marketingové strategie a ovládly
nejen síť obchodů , ale staly se i hlavními dodavateli veřejných
stravovacích zařízení. Dovozem nejen zpracovaných výrobků, ale i
základních potravin mnohdy z trhu vytlačují domácí producenty. Kromě
ekonomických dopadů má dovoz i negativní vliv na environmentální zátěž a
také na zaměstnanost i ztrátu přiměřené soběstačnosti. Jednou z možností
nápravy situace je podpora vazeb mezi regionálními dodavateli
potravinářských produktů a jejich spolupráce se školními jídelnami. V
práci je posuzován potenciál nabídky a poptávky základních surovin
sledovaných ve spotřebním koši- normativu stravování ve školních
stravovacích zařízeních. Z dotazníkového šetření a řízených rozhovorů s
producenty registrovanými v" Produktové a jídelnové mapě Jihočeského
kraje" vyplývá, že má velký potenciál pro zlepšení své funkce. Tomu brání
velká roztříštěnost producentů (velikost produkce, sortiment, zájmy..) a
současně i malá schopnost komunikovat vzájemně a s odběrateli, dodržovat
dohody a tvořit stabilní vztahy. Nedostatkem na straně nabídky je dále
relativně malé množství a někdy i kvalita a dostupnost potravin od
jednotlivých producentů, chybějící zpracovatelské kapacity, sezónnost a
nedostatek vhodných skladovacích prostor i kolísající cena produktů.
Polovina respondentů z řad výrobců nezná produktovou mapu- potenciál
nabídky přes tento portál je veliký, nicméně nevyužitý.
Na straně odběratelů patří mezi slabé stránky neznalost produktové mapy
školními jídelnami, Omezená komunikace mezi dodavateli a jídelnami a
vzhledem k přetížení vedoucích školních jídelen tendence ke zjednodušení
objednávek od dodavatelů, kteří mohou poskytnout co největší sortiment
potravin, mezi něž drobní producenti v kraji nepatří.