Trh s ovčími a kozími mléčnými výrobky v Jihočeském kraji
Abstrakt
Cílem bakalářské práce bylo provést průzkum nabídky ovčích a kozích mléčných produktů u malých farmářů a v obchodní síti v Jihočeském kraji, a vyhodnotit poptávku zákazníků po těchto výrobcích. Průzkum sortimentu byl prováděn vlastním šetřením u 15 malých farmářů v Jihočeském kraji a dále ve čtyřech supermarketech. Pro zjištění informací o poptávce zákazníků o tyto výrobky byl vytvořen jednoduchý dotazník, který byl předložen veřejnosti prostřednictvím sociální sítě a kterého se zúčastnilo 123 respondentů. Dosažené výsledky ukazují, že nabídka malých farmářů se orientuje na výrobky z kozího mléka, ovčí mléčné výrobky jsou výjimečné. V maloobchodní síti je nabídka pestrá jak mezi kozími, tak ovčími mléčnými produkty. Z dotazníkového šetření vyplývá, že spotřebitelé nadále preferují výrobky z kravského mléka, i když ovčí a kozí mléčné výrobky konzumují také, třebaže nepravidelně. Výsledky této práce mohou farmářům představit pestrost nabídky ovčích a kozích mléčných výrobků v Jihočeském kraji a uzpůsobit tak jejich výrobu a distribuci.