Posouzení efektivity akciového trhu a výběr vhodné investiční strategie
Abstrakt
Hlavním předpokladem teorie efektivity trhu je náhodný vývoj akciových kurzů. První zmínky této teorie pochází z padesátých let minulého století. Cílem této diplomové práce je na základě testování efektivity trhu určit stupeň efektivity trhu. Trh může dosahovat slabé formy efektivity, středně silné formy efektivity trhu a silné formy efektivity, a to podle toho, jak rychle akcie reaguje na veškeré informace na trhu.
Efektivita trhu je testována na základě korelačního testu a runs testu. Jedná se o testy zaměřené na nezavilost změn akciových kurzů. Cílem těchto testů je popsat vzájemných vztah akciových kurzů v čase t a t-1. Testy jsou prováděny na denních výnosnostech 60 akciích z pěti nejvýznamnějších oblastí amerického akciového trhu v časovém období 1/2015 až 12/2016. Jedná se o oblasti informačních technologií, finanční odvětví, farmaceutický průmysl, potravinářský průmysl a automobilový průmysl. Dále je testována přítomnost tržních anomálií. Pokud se tyto speciální efekty potvrdí, nelze hovořit o efektivním trhu. Jedná se o pondělní a lednový efekt.
Na základě stanovené efektivnosti trhu jsou k vybraným oblastem amerického trhu přiřazeny investiční strategie. Investiční strategie lze rozdělit na dvě skupiny aktivní strategie a pasivní strategie. Pasivní strategie vychází z předpokladu dlouhodobé držby akcie. Aktivní strategie reaguje na signály trhu na základě, nichž se investor rozhoduje o nákup či prodeji dané akcie s cílem dosáhnout nadprůměrných zisků. Nákupní/prodejní signály trhu jsou spočítány na základě exponenciálních klouzavých průměrů. Jedná se o krátkodobé, střednědobé i dlouhodobé klouzavé průměry aplikované na 60 vybraných akcií.