Úloha rané péče v přípravě dítěte s postižením na vstup do mateřské školy
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá otázkou podílu Rané péče v kontextu integrace vstupu
dítěte se zdravotním postižením/znevýhodněním do mateřské školy. V práci se
zabývám hledáním odpovědí na dvě základní výzkumné otázky, tj.
Jakou roli sehrává Raná péče při vstupu dítěte do mateřské školy z pozice rodiny?
Jaký je přínos Rané péče pro mateřskou školu v době přijetí dítěte se zdravotním
postižením/znevýhodněním?
Práce je rozdělena do dvou částí, v teoretické části je popsán koncept rané péče, její
cíle, metody a formy práce. Dále se zde zabývám je podán popis dítěte v období
předškolního věku, a zároveň popis tří skupin dětí se zdravotním
postižením/znevýhodněním.
Praktická část je zpracována na podkladě kvalitativního výzkumu, za použití
polostrukturovaného rozhovoru. Šetření se účastnily tři skupiny respondentů. První
skupinu představoval pracovník konkrétní spolupracující Rané péče. Druhou skupinu
respondentů tvořili tři rodiče dětí se zdravotním postižením/znevýhodněním a poslední
rozhovory poskytli pracovníci (ředitelka, učitelky a asistentka) tří mateřských škol.
Z výzkumu vyplynula důležitost a přínos Rané péče, která rodinám poskytuje
psychosociální podporu, dětem pomáhá v jejich rozvoji a začlenění se. Pro mateřské
školy má přínos zejména pochopení potřeb dítěte a jeho metodické vedení.