Dítě s podporou alternativní komunikace a jeho nástup do mateřské školy
Abstrakt
Základní téma bakalářské práce sleduje problematiku narušených komunikačních schopností u dětí v mateřských školách. Z mnoha souvisejících příčin, kterými jsou stále narůstající intervence logopedů, speciálních pedagogů, ale i samotných učitelů v mateřských školách, se toto téma ukazuje jako jedno z nejzásadnějších témat současné doby. Spolu s tímto tématem se přirozeně staví do popředí otázka, nakolik jsou dnešní učitelé v mateřských školách připraveni na problematiku narušených komunikačních schopností u dětí, se kterou se setkávají v každodenní praxi? Teoretická část bakalářské práce se v úvodních kapitolách zabývá základními pojmy, jakými jsou komunikace a řeč. Přibližuje základní poznatky o problematice narušených komunikačních schopností u dětí předškolního věku a možnostech využití alternativních a augmentativních forem komunikace. Tyto formy komunikace představují u dětí s narušenými komunikačními schopnostmi přechodnou nebo někdy dokonce trvalou kompenzaci jejich komunikačních schopností. Empirická část bakalářské práce zkoumá metodou kvalitativního výzkumu individuální přístup učitelů mateřských škol k narušeným komunikačním schopnostem u dětí.