dc.contributor.advisor | Petr, Jan | |
dc.contributor.author | Jindrová, Aneta | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T10:04:58Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T10:04:58Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-04-23 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/44620 | |
dc.description.abstract | Badatelsky orientované vyučování představuje jednu z cest pro atraktivní vyučování
(nejen) přírodovědných předmětů. Na 1. stupni základní školy je příležitostí pro
rozvíjení badatelských kompetencí žáků. Rostliny jsou vhodným materiálem, se kterým
lze provádět jednoduché experimenty, pozorování a badatelské aktivity. Cílem práce je
jednak nalézt možnosti využití rostlinného materiálu v přírodovědných bádáních žáků
během vyučování, ale spolu s tím zhodnotit, jak badatelské aktivity přijímají žáci, jak
jsou schopni takové úlohy řešit a jak jsou při řešení badatelských úloh kreativní. Práce
by měla ukázat možnosti, jak lze kombinovat standardní úlohy založené na pozorování
rostlin s úlohami založenými na různých úrovních badatelské aktivity žáků.
Diplomová práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. Řešení práce je
realizováno ve čtyřech krocích. V prvním kroku je analyzováno učivo a obsah vybraných
učebnic se zaměřením na problematiku učení o živé přírodě, ve druhém kroku je
představena vzdělávací nabídka, v dalším kroku je provedeno ověření navržené
vzdělávací nabídky se současným sledováním a analýzou způsobu žákovského řešení
badatelských úloh a kreativity žáků. V posledním kroku jsou vyhodnoceny výsledky
šetření a interpretována získaná data.
Tato diplomová práce byla vypracována v rámci projektu GAJU 123/2019/S. | cze |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Rámcový vzdělávací program (RVP) | cze |
dc.subject | Školní vzdělávací program (ŠVP) | cze |
dc.subject | vzdělávání | cze |
dc.subject | žáci 1. stupně ZŠ | cze |
dc.subject | badatelsky orientované vyučování (BOV) | cze |
dc.subject | pokus | cze |
dc.subject | kreativita | cze |
dc.subject | živá příroda | cze |
dc.subject | rostliny | cze |
dc.subject | Framewok Educational Programs | eng |
dc.subject | School education program | eng |
dc.subject | primary
school pupils | eng |
dc.subject | Research-oriented teaching | eng |
dc.subject | experiment | eng |
dc.subject | creativity | eng |
dc.subject | living nature | eng |
dc.subject | plants | eng |
dc.title | Rostliny jako modelové organizmy pro přírodovědná bádání žáků 1. stupně ZŠ | cze |
dc.title.alternative | Plants as model organisms in inquiry science education in primary education | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 59018 | |
dc.description.abstract-translated | Research-oriented teaching is an attractive way of teching (not only) science subjects.
At the first stage of primary school, it is an opportunity for developing students'
research abilities. Plants are a suitable subject with which simple experiments,
observations and research activities can be performed. The aim of the work is not only
to find the possibility of using plant material in students' science research during
teaching, but also to evaluate how research activities are accepted by students, how
they are able to solve problems and how creative they are in solving research tasks.
The work should show the possibilities of combining standard tasks based on plant
observation with tasks based on different levels of research activity.
The diploma thesis is divided into a theoretical and a practical part. I approached this
thesis in four steps. In the first step the curriculum and content of selected textbooks
are analyzed with a focus on the issue of learning about living nature, in the second
step the educational offer is presented, in the next step the proposed educational
offer is verified with simultaneous monitoring and analysis of students 'research tasks
and pupils' creativity. In the last step, the results of the survey are evaluated and the
obtained data are interpreted.
The diploma was drawn up as part of a project GAJU 123/2019/S. | eng |
dc.date.accepted | 2021-05-28 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Učitelství pro 1. stupeň základních škol | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Učitelství pro základní školy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Vácha, Zbyněk | |