Rostliny jako modelové organizmy pro přírodovědná bádání žáků 1. stupně ZŠ
Abstrakt
Badatelsky orientované vyučování představuje jednu z cest pro atraktivní vyučování
(nejen) přírodovědných předmětů. Na 1. stupni základní školy je příležitostí pro
rozvíjení badatelských kompetencí žáků. Rostliny jsou vhodným materiálem, se kterým
lze provádět jednoduché experimenty, pozorování a badatelské aktivity. Cílem práce je
jednak nalézt možnosti využití rostlinného materiálu v přírodovědných bádáních žáků
během vyučování, ale spolu s tím zhodnotit, jak badatelské aktivity přijímají žáci, jak
jsou schopni takové úlohy řešit a jak jsou při řešení badatelských úloh kreativní. Práce
by měla ukázat možnosti, jak lze kombinovat standardní úlohy založené na pozorování
rostlin s úlohami založenými na různých úrovních badatelské aktivity žáků.
Diplomová práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. Řešení práce je
realizováno ve čtyřech krocích. V prvním kroku je analyzováno učivo a obsah vybraných
učebnic se zaměřením na problematiku učení o živé přírodě, ve druhém kroku je
představena vzdělávací nabídka, v dalším kroku je provedeno ověření navržené
vzdělávací nabídky se současným sledováním a analýzou způsobu žákovského řešení
badatelských úloh a kreativity žáků. V posledním kroku jsou vyhodnoceny výsledky
šetření a interpretována získaná data.
Tato diplomová práce byla vypracována v rámci projektu GAJU 123/2019/S.