dc.contributor.advisor | Řepka, Emil | |
dc.contributor.author | Hulačová, Markéta | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T10:07:03Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T10:07:03Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-04-23 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/44717 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce na téma "Výchova ke zdraví na základních školách Jihomoravského a Plzeňského kraje" se v teoretické části zabývá pojmy: Zdraví a jeho definice, Rámcový vzdělávací program a předmět Výchova ke zdraví v rámcovém vzdělávacím programu. Jak je výchova ke zdraví uskutečňována na druhém stupni základních škol v Plzeňském a Jihomoravském kraji, bylo hlavním cílem této diplomové práce. Ke splnění tohoto cíle jsem zvolila metodu dotazníkového šetření. Do jednotlivých škol jsem prostřednictvím e - mailu zaslala průvodní dopis s odkazem na portál, kde se dotazník nacházel. Dotazník byl zaslán celkem do 408 základních škol, návratnost dotazníku byla celkem 55%. Dotazník byl nejčastěji vyplněn učiteli Výchovy ke zdraví, řediteli škol nebo jejich zástupci. Z výsledků výzkumu je zřejmé, že v Plzeňském kraji realizuje Výchovu ke zdraví jako samostatný předmět 75,8% škol, v Jihomoravském kraji je to 73,1% škol. V Plzeňském kraji nejčastěji tento předmět vyučuje učitel s aprobací Výchova ke zdraví a Přírodopis (22,4%), v Jihomoravském učitel s aprobací Přírodopis (23,9%). V Plzeňském kraji se nejčastěji vyučuje výchova ke zdraví v 9. ročníku - 1 hodina týdně, v Jihomoravském kraji se nejčastěji vyučuje výchova ke zdraví v 8. ročníku/1 hodina týdně. Oba dva kraje uvedly, že všechny oblasti výchovy ke zdraví jsou vyvážené a nejčastěji k výuce používají učebnici - Občanská a Rodinná výchova 6, 7, 8, 9, (Plzeňský kraj - 45,05%, Jihomoravský 30,57%). V Plzeňském kraji považuje za přínosné vzdělávat žáky v oboru výchova ke zdraví většina z respondentů - 92,3% a skoro polovina - 48,7% se domnívá, že výchova ke zdraví by mohla mít celospolečenský dopad. V Jihomoravském kraji považuje za přínosné vzdělávat žáky v oboru výchova ke zdraví též většina z respondentů, a to 90,8% a více než polovina - 66,9% se domnívá, že výchova ke zdraví by mohla mít celospolečenský dopad. | cze |
dc.format | 88 s (124 395 znaků) | |
dc.format | 88 s (124 395 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Definice zdraví | cze |
dc.subject | Rámcový vzdělávací program | cze |
dc.subject | Výchova ke zdraví | cze |
dc.subject | definition of health | eng |
dc.subject | Framework educational program | eng |
dc.subject | Health education | eng |
dc.title | Výchova ke zdraví na základních školách Jihomoravského a Plzeňského kraje | cze |
dc.title.alternative | Health education at primary schools in the South Moravian and Pilsen Regions | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 63480 | |
dc.description.abstract-translated | The diploma thesis on the topic "Health education in primary schools in the South Moravian and Pilsen region" deals in the theoretical part with the terms: Health and its definition, the Framework Educational Program and Health Education in the Framework Educational Program. How Health Education is carried out at the second stage of primary schools in the Pilsen and South Moravian regions was the main goal of this diploma thesis. To meet this goal, I chose the method of questionnaire survey. I sent a cover letter to the individual schools via e - mail with a link to the portal where the questionnaire was located. The questionnaire was sent to a total of 408 primary schools, the return rate of the questionnaire was a total of 55%. The questionnaire was most often filled in by teachers of Health Education, school principals or their deputies. It is clear from the research results that in the Pilsen Region, 75.8% of schools implement Health Education as a separate subject, in the South Moravian Region it is 73.1% of schools. In the Pilsen Region, this subject is most often taught by a teacher with the approval of Health Education and Biology (22.4%), in the South Moravian Region by a teacher with the approval of Natural History (23.9%). In the Pilsen Region, health education is most often taught in the 9th grade -1 hour per week, in the South Moravian Region health education is most often taught in 8th year / 1 hour per week. Both regions stated that all areas of health education are balanced and most often use a textbook for teaching - Civic and Family Education 6, 7, 8, 9, (Pilsen region - 45.05%, South Moravian 30.57%). In the Pilsen Region, 92.3% of the respondents consider it beneficial to educate pupils in the field of health education, and almost half - 48.7% believe that health education could have a societal impact. In the South Moravian Region, the majority of respondents also consider it beneficial to educate pupils in the field of health education, namely 90.8% and more than half - 66.9% believe that health education could have a societal impact. | eng |
dc.date.accepted | 2021-05-27 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Vychovatelství se zaměřením na výchovu ke zdraví | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Vychovatelství | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Kukačka, Vladislav | |