dc.contributor.advisor | Machková, Veronika | |
dc.contributor.author | Věženský, Jan | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T11:36:00Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T11:36:00Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-04-12 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/44846 | |
dc.description.abstract | Cílem bakalářské práce je zmapování aktuálního stavu využívání experimentálních činností ve výuce chemie v České republice a v zahraničí na základě autentických výpovědí absolventů základních a středních škol. Práci tvoří teoretická a praktická část, které jsou řazeny do kapitol v chronologickém sledu tak, aby byla zajištěna myšlenková návaznost řešené problematiky. V prvních kapitolách je přiblížena výuka chemie v České republice jak v dobách minulých, tak v současné době. Dále jsou rozebírány a popisovány vzdělávací soustavy ve vybraných zemích světa a přístup k výuce chemie v těchto zemích. V závěru teoretické části jsou popsány různé druhy experimentů, jejichž prostřednictvím autor poukazuje na aktuální trend ve vzdělávání, v němž dochází k přesunu na badatelsky orientovanou výuku. V praktické části autor provedl analýzu autentických výpovědí absolventů základních a středních škol týkajících se průběhu výuky chemie a využívání experimentálních činností, na jejímž základě identifikoval podobnosti i rozdíly ve využívání experimentálních činností a v přístupu k výuce chemie obecně. Je zde patrný rozdíl v přístupu k chemickým experimentům, přičemž se přístup shoduje mezi Českou republikou a Německou spolkovou republikou, ale odlišuje se v porovnání s Francií a Indií. Závěr nelze zobecnit z důvodu malého vzorku respondentů, avšak provedená analýza naznačila možné rozdíly v pojetí výuky chemie a experimentálních činností, které mohou mít dopad na postoje a úspěšnost žáků, a otevírá prostor pro další zkoumání s užitím kvantitativních metod pedagogického výzkumu. | cze |
dc.format | 40, XXIV (99 759 znaků) | |
dc.format | 40, XXIV (99 759 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | výuka chemie | cze |
dc.subject | experimentální činnosti | cze |
dc.subject | dotazování | cze |
dc.subject | srovnávací analýza | cze |
dc.subject | chemistry teaching | eng |
dc.subject | experimental activities | eng |
dc.subject | questioning | eng |
dc.subject | comparative analysis | eng |
dc.title | Experimentální činnosti ve výuce chemie v České republice a v zahraničí | cze |
dc.title.alternative | Experimental activities in the teaching of chemistry in the Czech Republic and abroad | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 64007 | |
dc.description.abstract-translated | The aim of the bachelor's thesis is to map the current state of use of experimental activities in the teaching of chemistry in the Czech Republic and abroad on the basis of authentic communications from graduates of primary and secondary schools. The work consists of theoretical part and practical part, which are arranged in chapters in chronological order in such a way as to ensure the continuity of the thought content of the issues addressed. The first chapter explains the teaching of chemistry in the Czech Republic both in the times past and in the present. Additionally, the educational systems in selected countries of the world are examined and described, as well as the approach to teaching chemistry in these countries. At the end of the theoretical part, various types of experiments are characterized, through which the author points to the current trend in education, in which there can be seen a shift to research-oriented teaching. In the practical part, the author performed an analysis of authentic statements of graduates of primary and secondary schools concerning the course of teaching chemistry and the use of experimental activities. Based on them, he identified similarities and differences in the use of experimental activities and in the approach to teaching chemistry in general. An obvious difference was found in methodology of chemical experiments, with the approach being the same between the Czech Republic and the Federal Republic of Germany, but different from France and India. The conclusion cannot be generalized due to the small sample of respondents. However, the analysis suggested possible differences in the concept of teaching chemistry and experimental activities, which may have an impact on students' attitudes and success. This also opens up space for further research using quantitative methods of pedagogical research. | eng |
dc.date.accepted | 2021-05-28 | |
dc.description.department | Přírodovědecká fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Chemie pro vzdělávání (maior) + Matematika pro vzdělávání (minor) | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Přírodovědecká fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Chemie se zaměřením na vzdělávání pro střední školy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Chroustová, Kateřina | |