dc.contributor.advisor | Pícha, Kamil | |
dc.contributor.author | Horilová, Veronika | |
dc.date.accessioned | 2021-11-22T12:21:05Z | |
dc.date.available | 2021-11-22T12:21:05Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.date.submitted | 2009-09-11 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/4499 | |
dc.description.abstract | Ochrana spotřebitele je velice aktuální oblastí, neboť se týká většiny občanů (spotřebitelů, výrobců či obchodníků). Každý z nás denně vchází do obchodu, nakupuje, spotřebovává výrobky a služby. Kupující je vystaven určitým rizikům ze strany prodávajícího. Proto by oblast ochrany spotřebitele měla být v popředí zájmu každého občana a měla by se přijímat opatření na jeho ochranu. Neopomenutelná je tedy úloha spotřebitelských organizací jako orgánu, který poskytuje spotřebitelům důležité rady a informace, jak postupovat v případě, kdy jsou poškozována nebo omezována jeho práva a podílí se tak na jejich výchově a vzdělávání.
Hlavním cílem diplomové práce ‚q Analýza situace nevládních spotřebitelských organizací v oblasti ochrany spotřebitele'' je provést průzkum znalostí spotřebitelů v oblasti nevládních organizací zabývajících se ochranou spotřebitele a provést průzkum zájmu o členství v takových organizacích. Dílčími cíli je na základě dotazníkového šetření a zhodnocení stávající úrovně spotřebitelských organizací na českém trhu navrhnout možná opatření, která by vedla ke zlepšení současného stavu.
Teoretická část popisuje problematiku ochrany spotřebitele. V praktické části jsou charakterizovány nejznámější spotřebitelské organizace v České republice. V této části je proveden dotazníkový průzkum a srovnávací analýza hlavních činností jednotlivých organizací. Z dotazníkového průzkumu plyne, že ochrana spotřebitele není dostačující. Současný problém není nedostatek zákonné úpravy, ale především špatná informovanost spotřebitelů o nevládních spotřebitelských organizacích a rovněž neinformovanost o uplatňování svých práv. Návrhy vedou především ke zlepšení informovanosti občanů o spotřebitelských organizacích, o jejich činnostech a o správném pochopení jejich úlohy na českém trhu. Doporučení jsou: zvýšit informovanost spotřebitelů o spotřebitelských organizacích a o svých právech prostřednictvím sdělovacích prostředků, zavést nové způsoby propagace spotřebitelských organizací, motivovat nové členy těchto organizací, atd.
Úroveň ochrany spotřebitele na českém trhu stále nedosahuje úrovně nejvyspělejších států EU. Spotřebitelé mají malé povědomí o existenci spotřebitelských organizací, o jejich činnostech a způsobech, jak by mohly individuálním spotřebitelům pomoci. | cze |
dc.format | 93 s | |
dc.format | 93 s | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | ochrana spotřebitele | cze |
dc.subject | spotřebitel | cze |
dc.subject | spotřebitelské organizace | cze |
dc.subject | informovanost spotřebitelů | cze |
dc.subject | consumer protection | eng |
dc.subject | consumer | eng |
dc.subject | consumer organizations | eng |
dc.subject | awareness of consumers | eng |
dc.title | Analýza situace nevládních organizací v oblasti ochrany spotřebitele | cze |
dc.title.alternative | Analysis of Situation of Non-governmental Organizations in the Sphere of Consumer Protection | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 8965 | |
dc.description.abstract-translated | The consumer protection is very topical area because it has reference to the majority of citizens which are consumers, producers and also salespersons. Shoping and using services is everyday activity for all of us but it bears some risks to shoppers especially from sellers and that is why should be the consumer protection priority for every one and the society should take actions to improve it. The role of consumer organizations is crucial as the role as agency which offer important information and gives advice to the consumers in situation in which their rights are in repressed or in danger. Those organizations are participating in the education of consumers.
The main objective of the diploma paper {¬}‚qThe analysis of the position of non-governmental organizations in the area of consumer protection'' is to implement the research in area of knowledge of consumer organizations from the side of consumers and the research of consumer interest in membership in such organizations. The fragmental objectives were to evaluate the contemporary situation in consumer organization in the Czech market using the questionary research and propose the possible solutions that will help to improve the present state.
The theoretical part refers to the consumer protection. In the practical part are discribed best known consumer organizations in the Czech Republic. There are also characterised results from the questionary research and from the comperative analysis of main actions of organizations. The results of the questionary research showed that the consumer protection is not strong enough. The problems are not only legislative, but the main problem is that consumers aren´t informed enough about their rights and about consumer organizations. My suggestions faces particularly for better awareness of consumers about consumer organizations and their role in the Czech market. My recommendations are to improve awareness of consumers from the side of consumer organizations, and their rights by using of communication medias and to introduce new ways of propagation of consumer organizations. Very important is also the good motivation for new members in those organizations etc.
The level of the consumer protection is not still on the same high level as in the more advanced states in EU. The consumers have not big consciousness of the consumer organizations and their role in the market and of the possible help from the side of those organizations. | eng |
dc.date.accepted | 2009-10-13 | |
dc.description.department | Ekonomická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Obchodní podnikání | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Ekonomická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Ing. | |
dc.thesis.degree-program | Ekonomika a management | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |