Analýza situace nevládních organizací v oblasti ochrany spotřebitele
Abstrakt
Ochrana spotřebitele je velice aktuální oblastí, neboť se týká většiny občanů (spotřebitelů, výrobců či obchodníků). Každý z nás denně vchází do obchodu, nakupuje, spotřebovává výrobky a služby. Kupující je vystaven určitým rizikům ze strany prodávajícího. Proto by oblast ochrany spotřebitele měla být v popředí zájmu každého občana a měla by se přijímat opatření na jeho ochranu. Neopomenutelná je tedy úloha spotřebitelských organizací jako orgánu, který poskytuje spotřebitelům důležité rady a informace, jak postupovat v případě, kdy jsou poškozována nebo omezována jeho práva a podílí se tak na jejich výchově a vzdělávání.
Hlavním cílem diplomové práce ‚q Analýza situace nevládních spotřebitelských organizací v oblasti ochrany spotřebitele'' je provést průzkum znalostí spotřebitelů v oblasti nevládních organizací zabývajících se ochranou spotřebitele a provést průzkum zájmu o členství v takových organizacích. Dílčími cíli je na základě dotazníkového šetření a zhodnocení stávající úrovně spotřebitelských organizací na českém trhu navrhnout možná opatření, která by vedla ke zlepšení současného stavu.
Teoretická část popisuje problematiku ochrany spotřebitele. V praktické části jsou charakterizovány nejznámější spotřebitelské organizace v České republice. V této části je proveden dotazníkový průzkum a srovnávací analýza hlavních činností jednotlivých organizací. Z dotazníkového průzkumu plyne, že ochrana spotřebitele není dostačující. Současný problém není nedostatek zákonné úpravy, ale především špatná informovanost spotřebitelů o nevládních spotřebitelských organizacích a rovněž neinformovanost o uplatňování svých práv. Návrhy vedou především ke zlepšení informovanosti občanů o spotřebitelských organizacích, o jejich činnostech a o správném pochopení jejich úlohy na českém trhu. Doporučení jsou: zvýšit informovanost spotřebitelů o spotřebitelských organizacích a o svých právech prostřednictvím sdělovacích prostředků, zavést nové způsoby propagace spotřebitelských organizací, motivovat nové členy těchto organizací, atd.
Úroveň ochrany spotřebitele na českém trhu stále nedosahuje úrovně nejvyspělejších států EU. Spotřebitelé mají malé povědomí o existenci spotřebitelských organizací, o jejich činnostech a způsobech, jak by mohly individuálním spotřebitelům pomoci.