Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHartmanová, Martina
dc.contributor.authorČerná, Adéla
dc.date.accessioned2024-03-12T11:58:33Z
dc.date.available2024-03-12T11:58:33Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/45136
dc.description.abstractNožní klenba se začala vyvíjet při přechodu člověka na vzpřímenou chůzi, aby došlo k redukci otřesů při kontaktu nohy s podložkou. Lidská noha má dvě klenby - podélnou a příčnou. Začínají se vytvářet, když dítě začíná chodit. Ukončení vývoje klenby je zhruba v předškolním věku. Zdroje uvádějí, že až 80 % obyvatel má vadné postavení nohy, jednou z nejčastějších poruch je plochonoží. Ploché nohy se tvarují většinou už v dětském věku. Častými příčinami je předčasné obouvání batolat, nevhodná módní obuv, rychlý růst, přemíra fyzické aktivity apod. Posturografické techniky jsou metody, sloužící k měření a terapii kvalitativní a kvantitativní posturální rovnováhy. Existuje posturografie statická a dynamická. Teoretická část práce se zabývá anatomií a funkcí nohy, nožní klenbou, vymezení termínu plochonoží a krátkým popisem terapie. Dále se věnuje posturografické funkci a posturografickému přístroji, jež byl použit během terapie v praktické části této práce. Praktická část této bakalářská práce byla zpracována jako kvalitativní výzkum, při kterém došlo ke vstupnímu vyšetření aspekcí, rozhovorem a vyšetřeních na posturografu a podoskopu, které jsem zpracovala formou kazuistik. Zkoumanou skupinou byli tři chlapci, žáci prvního stupně základní školy, kteří docházeli jednou týdně na terapii na posturografu a měli zadanou sestavu cviků na domácí cvičení. Prvním cílem práce bylo zjistit, zda má posturografický trénink vliv v terapii plochonoží u dětí mladšího školního věku. A druhým cílem bylo zhodnotit vliv posturografického cvičení na terapii prochonoží u dětí. Ačkoliv práce nepřinesla jasné výsledky, ať už z důvodu malé zkoumané skupiny nebo přiliž krátké a nedostatečně intenzivní terapie, bylo vidět v průběhu cvičení mírné zlepšení postury probandů, někteří se na cvičení těšili a už proto si myslím, že byl výsledek přínosný.cze
dc.format99 s.
dc.format99 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectNoha; plochonoží; posturograf; nožní klenbacze
dc.subjectFoot; flat feet; posturographeng
dc.subjectfoot arch;eng
dc.titlePosturografický trénink v terapii plochonoží u dětí mladšího školního věkucze
dc.title.alternativePosturographic training in flatbed therapy for younger school childreneng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag61603
dc.description.abstract-translatedThe arch of the foot began to develop parallel to the transition towards an erect posture of the body to bear the weight and to absorb shocks while the foot is in contact with the ground. The human foot consists of two arches - longitudinal and transverse arch. Both start to develop as the child starts to walk. The development is finished around the pre-school age. From literature it is known that up to 80 % of inhabitants suffer from incorrect foot hold/position. One of the most common deformations of the foot appears to be flat feet. Flat feet are usually formed already in childhood. With the common causes being premature toddler footwear, fashion shoes, fast growth, and excessive physical activity etc. Posturographic techniques are methods used for measurement and treatment of qualitative and quantitate postural balance. There exist two types of posturography - static and dynamic. The theoretical part of the thesis covers the specification of foot anatomy and function, the arch of the foot, the definition of Flat feet and a brief description of therapy. It is followed by description of the posturographic function and posturographic tool, which was used during the practical part of this thesis for the therapy itself. The practical part of the thesis was processed as qualitative research where an initial examination of aspects, an interview and both a posturographic and podoscope assessment all concluded in the form of case reports, took place. Three boys, who attended the first grade of an elementary school were included in this study. They attended the posturograph therapy once a week and they went through a given set of exercises at home. First goal of this study was to observe if the posturography training included in the therapy of flat feet has an impact on the results within the children around the age of primary elementary school. The second goal was to evaluate the effect of posturography exercises on the therapy of flat feet among children. Although this thesis has not brought clear results, a slight improvement of the childrens posture could be observed. The explanation of the unclear results could be due to the small size of the test group or due to short and inefficiently intense therapy. Nonetheless some of the children were looking forward to attending the appointments and that in my opinion adds to the benefits of the overall results.eng
dc.date.accepted2021-06-10
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineFyzioterapiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMíková, Marcela


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam