dc.contributor.advisor | Záškodný, Přemysl | |
dc.contributor.author | Jelínková, Barbora | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T11:59:27Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T11:59:27Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-05-03 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/45244 | |
dc.description.abstract | Téma bakalářské práce reagovalo na zjištění, že v současnosti není k dispozici vhodný edukační text obsahující matematické základy pro edukaci radiologických asistentů
a dalších příbuzných oborů. Bakalářská práce obsahuje vybrané okruhy matematiky, které je nutné znát pro pochopení fyzikálních základů zobrazovacích metod. Formulace těchto okruhů je přiměřená potřebám budoucích absolventů uvedených studijních oborů.
Cíle bakalářské práce byly následující:
C1 Vytvoření učebního textu a příkladových ilustrací obsahujících základy matematiky, které jsou potřebné k co nejúplnějšímu pochopení fyzikálních popisů zobrazovacích metod.
C2 Sestavení testu, který bude použit k ověření znalosti matematiky studentů oboru Radiologický asistent či jeho absolventů, a následné statistické vyjádření úrovně znalostí.
Na základě cílů byly sestaveny hypotézy:
H1 Aplikací teorie kurikulárního procesu lze popsat strukturu matematických základů zobrazovacích metod pro radiologické asistenty.
H2a Komparací množinových struktur matematiky se složkami profilu radiologického asistenta lze popsat jednotlivé strukturní úrovně matematických základů pro radiologické asistenty.
H2b Z hlediska potřeb a možností radiologických asistentů lze vybrat příkladové ilustrace z oblasti funkcí, diferenciálního počtu, integrálního počtu
a počtu vektorového.
H3 Znalosti respondentů v oblasti vymezených matematických základů zobrazovacích metod budou mít rozdělení blízké rozdělení normálnímu.
S ohledem na kurikulární proces byl sestaven výukový text společně s příkladovými ilustracemi. Tento krok vedl ke splnění cíle C1. Poté byl sestaven single-choice test o 20 otázkách ke zjištění úrovně znalosti matematiky napříč oborem Radiologický asistent. Tento krok vedl ke splnění cíle C2. Tento test byl následně rozšířen pomocí online formuláře mezi radiologické asistenty a studenty tohoto oboru. Vzhledem k výše uvedeným splněným cílům bylo možno potvrdit hypotézy H1 i H2a a H2b. Výsledky testu byly statisticky vyjádřeny v praktické části bakalářské práce. Potvrdilo se, že empirické rozdělení odpovědí testu je blízké normálnímu rozdělení. Tímto krokem byla potvrzena také hypotéza H3.
Přínosy bakalářské práce lze spatřovat v rovině praktické (konstrukce edukačního textu ověřeného testovým šetřením) a v rovině teoretické (ověření aplikace teorie kurikulárního procesu). | cze |
dc.format | 80 s. (94 014 znaků) | |
dc.format | 80 s. (94 014 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Radiologická matematika | cze |
dc.subject | kurikulární proces | cze |
dc.subject | množiny | cze |
dc.subject | funkce | cze |
dc.subject | diferenciální počet | cze |
dc.subject | integrální počet | cze |
dc.subject | vektorový počet | cze |
dc.subject | analytická geometrie | cze |
dc.subject | Radiology mathematics | eng |
dc.subject | curricular process | eng |
dc.subject | sets | eng |
dc.subject | functions | eng |
dc.subject | differentiation | eng |
dc.subject | integration | eng |
dc.subject | vectors | eng |
dc.subject | analytic geometry | eng |
dc.title | Matematické základy zobrazovacích metod pro radiologické asistenty | cze |
dc.title.alternative | Elementary mathematics of imaging methods for radiology assistants | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 65005 | |
dc.description.abstract-translated | The topic of the bachelor's thesis responded to the finding that there is currently no suitable educational text containing mathematical foundations for the education of radiological assistants and other related fields. The bachelor thesis contains selected areas of mathematics that are necessary to know to understand the physical foundations of imaging methods. The formulation of these areas is appropriate to the needs of future graduates of these fields of study.
The goals of the bachelor thesis were the following:
G1 Creation of an educational text and examples containing elementary mathematics that are essential to fully understand physical principles of imaging methods.
G2 Compilation of a test that will be used to verify the knowledge of mathematics of radiological assistance field students and its graduates, followed by a statistical expression of knowledge level.
Based on the goals, the following hypotheses were made:
H1 By application of a curricular process a structure of elementary mathematics of imaging methods for radiological assistants can be described.
H2a By comparing mathematical structures with components of a radiological assistant´s profile, individual structural levels of elementary mathematics for radiological assistants can be described.
H2b According to needs and abilities of radiological assistants, examples of functions, differentiation, integration, and vectors can be chosen.
H3 Knowledge of respondents in radiology mathematics will be distributed close to a normal distribution.
With regard to the curricular process, a teaching text was compiled together with example illustrations. This step led to the fulfillment of goal G1. Then, a single-choice test of 20 questions was compiled to determine the level of mathematics knowledge across the field of radiological assistance. This step led to the achievement of goal G2. This test was subsequently extended using an online form among radiological assistants and students in this field. Given the above objectives, hypotheses H1, H2a and H2b could be confirmed. The test results were statistically expressed in the practical part of the bachelor thesis. It was confirmed that the empirical distribution of test responses is close to the normal distribution. Hypothesis H3 was also confirmed by this step.
The benefits of the bachelor's thesis can be seen in the practical level (construction of
an educational text verified by a test survey) and in the theoretical level (verification of the application of the theory of the curricular process). | eng |
dc.date.accepted | 2021-05-26 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Radiologický asistent | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Specializace ve zdravotnictví | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Stach, Vojtěch | |