Matematické základy zobrazovacích metod pro radiologické asistenty
Abstrakt
Téma bakalářské práce reagovalo na zjištění, že v současnosti není k dispozici vhodný edukační text obsahující matematické základy pro edukaci radiologických asistentů
a dalších příbuzných oborů. Bakalářská práce obsahuje vybrané okruhy matematiky, které je nutné znát pro pochopení fyzikálních základů zobrazovacích metod. Formulace těchto okruhů je přiměřená potřebám budoucích absolventů uvedených studijních oborů.
Cíle bakalářské práce byly následující:
C1 Vytvoření učebního textu a příkladových ilustrací obsahujících základy matematiky, které jsou potřebné k co nejúplnějšímu pochopení fyzikálních popisů zobrazovacích metod.
C2 Sestavení testu, který bude použit k ověření znalosti matematiky studentů oboru Radiologický asistent či jeho absolventů, a následné statistické vyjádření úrovně znalostí.
Na základě cílů byly sestaveny hypotézy:
H1 Aplikací teorie kurikulárního procesu lze popsat strukturu matematických základů zobrazovacích metod pro radiologické asistenty.
H2a Komparací množinových struktur matematiky se složkami profilu radiologického asistenta lze popsat jednotlivé strukturní úrovně matematických základů pro radiologické asistenty.
H2b Z hlediska potřeb a možností radiologických asistentů lze vybrat příkladové ilustrace z oblasti funkcí, diferenciálního počtu, integrálního počtu
a počtu vektorového.
H3 Znalosti respondentů v oblasti vymezených matematických základů zobrazovacích metod budou mít rozdělení blízké rozdělení normálnímu.
S ohledem na kurikulární proces byl sestaven výukový text společně s příkladovými ilustracemi. Tento krok vedl ke splnění cíle C1. Poté byl sestaven single-choice test o 20 otázkách ke zjištění úrovně znalosti matematiky napříč oborem Radiologický asistent. Tento krok vedl ke splnění cíle C2. Tento test byl následně rozšířen pomocí online formuláře mezi radiologické asistenty a studenty tohoto oboru. Vzhledem k výše uvedeným splněným cílům bylo možno potvrdit hypotézy H1 i H2a a H2b. Výsledky testu byly statisticky vyjádřeny v praktické části bakalářské práce. Potvrdilo se, že empirické rozdělení odpovědí testu je blízké normálnímu rozdělení. Tímto krokem byla potvrzena také hypotéza H3.
Přínosy bakalářské práce lze spatřovat v rovině praktické (konstrukce edukačního textu ověřeného testovým šetřením) a v rovině teoretické (ověření aplikace teorie kurikulárního procesu).