Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMachová, Alena
dc.contributor.authorMarešová, Tereza
dc.date.accessioned2024-03-12T12:01:08Z
dc.date.available2024-03-12T12:01:08Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-08-12
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/45336
dc.description.abstractTato bakalářská práce se věnuje problematice novorozenců s dysplazií kyčelního kloubu na stanici fyziologických novorozenců. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část obsahuje popis kyčelního kloubu, jeho anatomii a fyziologii. Dále historii léčby dysplazie kyčelního kloubu, etiologii a diagnostiku vývojové dysplazie kyčelního kloubu. Také se věnujeme vyšetřovacím metodám, hodnocení a léčbě dysplazie, především však ošetřovatelské péči o novorozence s touto vadou. V praktické části bylo použito kvalitativní výzkumné šetření, metoda dotazování a technika polostrukturovaných hloubkových rozhovorů. Výzkumný soubor tvoří 11 žen, a to 5 matek, které mají děti s dysplazií kyčelního kloubu, a 6 porodních asistentek a dětských sester pracujících na stanici fyziologických novorozenců ve vybrané nemocnici Jihočeského kraje. Byly stanoveny 3 cíle. Prvním cílem bylo zmapovat úlohu ošetřovatelského personálu ve screeningu dysplazie kyčelního kloubu. Druhým bylo zmapovat specifika ošetřovatelské péče o novorozence s dysplazií kyčelního kloubu v rámci stanice fyziologických novorozenců. Třetím cílem bylo zmapovat úlohu ošetřovatelského personálu v edukaci matek. Pro tyto cíle byly stanoveny 4 výzkumné otázky. První otázka zkoumá, jaká je úloha ošetřovatelského personálu ve screeningu dysplazie kyčelního kloubu. Druhá otázka zjišťuje, jaká jsou specifika ošetřovatelské péče o novorozence s dysplazií kyčelního kloubu v rámci stanice fyziologických novorozenců. Třetí otázka se dotazuje, jaká je úloha ošetřovatelského personálu v edukaci matek. A poslední se dotazuje, jak jsou edukovány matky ošetřovatelským personálem o dysplazii kyčelního kloubu. Na základě výzkumného šetření bylo stanoveno 8 kategorií a 25 podkategorií. První čtyři kategorie se věnují matkám. První kategorie se věnuje znalostem matek ohledně nemoci před diagnostikou, dalších možností léčby a následcích. Druhá kategorie zkoumá edukaci sester z pohledu matek, a to především edukaci v oblasti hygieny, režimu a pohybu, také jsme se zaměřili na způsob edukace. Třetí kategorie se zabývá specifiky péče z pohledu matek, zde se věnujeme pomůckám k léčbě a problémům, se kterými se matky během péče potýkaly. Vyšetření dítěte z pohledu matek zkoumá čtvrtá kategorie. Zde jsme sledovali další vyšetření dítěte, dále to, jak bylo dítě vyšetřeno na oddělení, a pak také jak dítě bylo připravováno na vyšetření matkou a jak se podílela sestra. Poté navazují kategorie, které se věnují ošetřovatelskému personálu. Pátá kategorie sleduje znalosti ošetřovatelského personálu, především pak druhy a použití pomůcek, rizikové faktory, znaky VDK, které mohou sestry či porodní asistentky během péče pozorovat, následná vyšetření a také zhodnocení množství znalostí. V šesté kategorii jsme zkoumali edukaci z pohledu ošetřovatelského personálu. V této kategorii nás zajímal způsob edukace a způsob, kterým ošetřovatelský personál edukuje matky v oblasti hygieny a péče o kůži a pohybu. Také nás zajímali návrhy na zlepšení edukace. Sedmá kategorie se věnuje vyšetření z pohledu ošetřovatelského personálu, kde jsme se orientovali na úlohu sestry nebo porodní asistentky během vyšetření, jak bylo dítě vyšetřené a jak se na vyšetření dítě připravuje. Poslední kategorie se věnuje specifikům péče o novorozence s vývojovou dysplazií kyčelního kloubu na stanici fyziologických novorozenců. Všechny respondentky byly seznámeny s tématem bakalářské práce a informovány o zachování anonymity ve výzkumném šetření. Porodní asistentka má v kompetencích pracovat na stanici fyziologických novorozenců, proto si myslím, že je důležité o této problematice znát alespoň základní informace a umět správně matku edukovat.cze
dc.format63 s., přílohy 19 s.
dc.format63 s., přílohy 19 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectVývojová dysplazie kyčelního kloubucze
dc.subjectporodní asistentkacze
dc.subjectnovorozeneccze
dc.subjectošetřovatelská péčecze
dc.subjectdevelopmental hip joint dysplasiaeng
dc.subjecta midwifeeng
dc.subjecta newborneng
dc.subjectnursing careeng
dc.titleProblematika novorozenců s dysplazií kyčelního kloubu na stanici fyziologických novorozencůcze
dc.title.alternativeProblems of newborns with a hip dysplasia in the department of physiological newbornseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag65401
dc.description.abstract-translatedThe bachelor thesis is dedicated to problems of physiological newborns with a hip dysplasia in the department of physiological newborns. The thesis is divided in the theoretical and the practical part. The theoretical part contains the hip joint description, it's anatomy and physiology. Then history of the hip joint dysplasia treatment, etiology and diagnostics of the developmental hip joint dysplasia. We also pursue examination methods, evaluation and dysplasia treatment. First of all also caretaker's care of newborns with the defect. In the practical part the qualitative research investigation was used as well as the questionnaire method and the technique of half-structured deep interviews. The reasearch file is composed of 11 women, 5 mothers, who have children with a hip joint dysplasia and 6 midwifes and child nurses working in the deparmtent of physiological newborns in the chosen hospital in the South - Bohemian region. 3 targets were given. The first target was to map the task of caretakers' staff in the hip joint dysplasia screening. The second was to map specifics of caretakers' care of the newborns with the hip joint dysplasia in the department of physiological newborns. The thirs target was to map the caretakers' task in mothers' education. For these targets 4 research questions were placed. The first question examines the task of caretakers in the hip joint dysplasia screening. The second question examines the specifics of the caretakers' care of newborns with a hip joint dysplasia in the department of physiological newborns. The third question asks for the way how are mothers educated by caretaker's staff about the hip joint dysplasia. On the base of research 8 categories and 25 sub-categories were defined. The fisrt 4 categories are dedicated to mothers. The first category is dedicated to the mothers' konwledge about the disease before diagnostics, the next one is dedicated to treatment and result possibilities. The second category examines the nurses education from the perspective of mothers and mainly hygiene education, régime and movement, we were focused on the way of eduaction. The third category is dedicated to care specifis from the perspective of mothers, here we examine treatment aids and problems which met mothers during the treatment. The baby examination from the perspective of mothers examines the fourth category. Here we followed how the baby was examined in the department, next examinations and how was the baby prepared by a mother for the examination and how a nurse participated. Next followed the categories which pursue caretakers' staff. The fifth category examines caretakers' knowledge, mainly kind and usage of aids, risky factors, VDK signs, which can nurses or midwifes follow, next examinations and amount of knowledge evaluation. In the sixth category we examined the education from the perspective of caretakers' staff. In the category we examined the way of education and how the staff educates mothers in the sphere of hygiene and care of skin and movement. We also wanted to know how they would improve the education. The seventh category is dedicated to examination from the perspective of caretakers' staff. We focused on the task of nurses or midwifes during the examination, how was the baby examined and how was prepared for the examination. The last category focuses on the specifics of care of newborns with a hip dysplasia in the department of physiological newborns. All the responders were acquainted with the Bachelor thesis topic and were informed about keeping anonymous in the research. A midwife is competent to work in the department of physiological newborns, that's why I think it is important to know at least basic information and be able to educate a mother properly.eng
dc.date.accepted2021-09-23
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePorodní asistentkacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPorodní asistencecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHanzl, Milan


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam