Komunikační dovednosti sester u pacientů odlišné kultury
Abstrakt
Diplomová práce je věnována komunikačním dovednostem sester s pacienty odlišné
kultury. Cílem práce bylo zjistit, jaké bariéry nastávají během komunikace s pacienty
odlišné kultury, a zmapovat znalosti sester o vhodném postupu komunikace s těmito
pacienty. Dalším cílem bylo prozkoumat zkušenosti pacientů odlišné kultury v oblasti
komunikace ve zdravotnických zařízeních a zjistit, jaká mají specifika při komunikaci.
V teoretické části byly popsány obecné zásady komunikace. Dále byly popsány tři
národnostní menšiny žijící v České republice (vietnamská, romská, ukrajinská) a dvě
náboženské menšiny (vyznavači pravoslaví a vyznavači islámu), se kterými se v České
republice můžeme setkat. Byla popsána jejich charakteristika a specifika v oblasti
zdraví a komunikace.
Empirická část byla zpracována pomocí kvalitativního výzkumu. Technikou sběru dat
byl polostrukturovaný rozhovor. První skupinu probandů tvořily všeobecné sestry, které
mají zkušenost s ošetřováním pacientů odlišné kultury. Druhá skupina probandů byla
složena ze zástupců jednotlivých národnostních a náboženských minorit (Vietnamci,
Ukrajinci, Romové a pravoslavní a vyznavači islámu). Získané odpovědi z rozhovorů
byly roztříděny do jednotlivých kategorií a podkategorií.
Z výzkumného šetření vyplývá, že největším problémem nastávajícím při komunikaci
sester se zástupci jiných národnostních a náboženských minorit je absence jazykového
vybavení ošetřujícího personálu, jelikož není a nemůže být vždy splněna podmínka, že
hospitalizovaný pacient v české nemocnici bude jazykově a komunikačně vybaven tak,
aby byl schopen aktivně používat češtinu. Zároveň bylo zjištěno, že vedle jazykového
vzdělávání ošetřovatelského personálu je zapotřebí průběžně seznamovat ošetřovatelský
personál s jednotlivými aspekty kulturních a komunikačních specifik jednotlivých
menšin. Hlavním a důležitým poznatkem je, že ošetřující personál, i když nevládne
cizím jazykem daného pacienta, je ochoten nalézt společnou řeč svým osobním
a profesionálním přístupem.
Součástí diplomové práce je výstup v podobě edukačního materiálu určeného pro
všeobecné sestry, jež by je měl seznámit se specifiky při komunikaci s pacienty
vybraných národnostních a náboženských minorit.