Zemědělská gramotnost (agricultural literacy) - sonda znalostí u žáků základních škol
Abstrakt
Téma bakalářské práce bylo zvoleno s ohledem na fakt, že problematika zemědělské gramotnosti se v českém prostředí příliš nevyskytuje a tento pojem je v Česku poměrně nový, přestože některá témata blízká zemědělské gramotnosti jsou zakotvena v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy (RVP ZV). Cílem bakalářské práce bylo zjistit úroveň zemědělské gramotnosti u žáků na druhém stupni základních škol.
Literární část se zabývá vydefinováním a objasněním pojmu zemědělská gramotnost (agricultural literacy), vývojem zemědělské gramotnosti, příčinami vzdalování se veřejnosti od oblasti zemědělství a také vztahem zemědělství k životnímu prostředí. V literárním přehledu je zmíněn také didaktický potenciál, který obsahově podporují pilíře zemědělské gramotnosti, což jsou výstupy dle cílové skupiny žáka. Zmíněna je zde role učitele v této problematice a také návaznost zemědělské gramotnosti na české prostředí dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). V předposlední části literárního přehledu jsou zmíněny možnosti praktické výuky zemědělské gramotnosti. V závěru se práce zabývá prostředím školních zahrad v korelaci se zemědělskou gramotností.
V další části práce je věnována pozornost metodice a základním informacím o respondentech. Tato kapitola popisuje tvorbu dotazníku jako nástroje pro získávání dat a poté průběh samotného dotazníkového šetření. Výsledky výzkumného šetření poté deklarují úspěšnost řešení jednotlivých položek dotazníku a konkrétní odpovědi respondentů. Výsledky poukázaly na fakt, že zemědělská gramotnost je u každého respondenta individuální a ukazuje na značné výkyvy ve znalostech jednotlivých respondentů.