Chyby v umístění intonačního centra u českých studentů angličtiny
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá umisťováním intonačního centra u českých studentů angličtiny a chybami, ke kterým přitom dochází. V teoretické části je uveden nejprve popis základní terminologie, následuje popis způsobů umisťování intonačního centra v českém jazyce, a taktéž v anglickém jazyce. Součástí teoretické části jsou pravidla pro umisťování větného přízvuku a zmíněny jsou i rozdíly v obou jazycích. Praktickou část tvoří výzkum a analýza. Výzkum je proveden metodou nahrávání mluveného projevu respondentů na diktafon a jeho součástí je rovněž krátký dotazník týkající se způsobů, jimiž se respondenti anglicky učí. Autorka vytvořila anglické texty obsahující různé předpokládané pozice intonačního centra ve větě a následně dala texty přečíst dvaceti českým studentům. Analýza nahrávek obsahuje výsledky výzkumu ve formě grafů a tabulek, které odhalují, že velká část respondentů je ovlivněna českým umisťováním intonačního centra, a tak ho i v anglických větách umisťují především do finální pozice, i když se jedná o informačně nevýznamné větné členy. V neposlední řadě jsou v práci zmíněny možně příčiny nevhodného umístění.