Připravenost učitelů 1. stupně základních škol na komunikaci s různými typy rodin žáků
Abstrakt
Abstrakt
Tématem této bakalářské práce je komunikace mezi učiteli 1. stupně ZŠ a různými typy rodin. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda jsou učitelé připraveni ze studia pedagogických fakult na situace související se sdílením informací s rodinami žáků. Dále, jak se učitelé připravují na situace, jež díky diferencovanosti rodin nastávají. Práce se věnuje otázkám subjektivního pohledu učitelů na tuto problematiku, řešením problémů, které mohou nastat v interakci učitele a rodiče v návaznosti na různé typy rodin. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části jsou krátce shrnuty pojmy učitel, rodič a pedagogická komunikace. V empirické části je popsána použitá metodologie výzkumu, design výzkumu a samotný výzkum. Vyhodnocení výzkumu představuje výsledky kvalitativního šetření na základě rozhovoru se čtyřmi zúčastněnými učiteli. Zapojení učitelé uvádějí, že na situace s rodinami na pedagogické fakultě nebyli žádným způsobem připraveni. Z rozhovorů vyplynulo, že ani školy nemají prioritní zájem své učitele pomocí kurzů nějak připravovat na situace, jež mohou díky diferencovanosti rodin vznikat. V závěru jsou doporučení pro učitele i školy.