Začínající učitel na 1. stupni ZŠ v praxi
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá situací začínajícího učitele, tedy nástupem
učitele do praxe. V teoretické části je vysvětlen pojem učitel, popsána jeho
profese, zmíněny jeho role a profesní dráha, včetně vyhoření. Cílem
diplomové práce je zjistit, s čím se začínající učitelé nejčastěji potýkají.
Proto jsou v teoretické části také zmíněny možné problematické oblasti při
vstupu do profese - klima třídy, autorita, výchovné a výukové problémy a
instituce, se kterými učitel spolupracuje. V praktické části jsou
prezentovány výsledky smíšeného výzkumu realizovaného metodou
dotazníku a prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru. Z výsledků
vyplývá, že se začínající učitel nejčastěji setkává s problémy, které se
netýkají jeho primární činnosti, práce s dětmi, ale týkají se oblasti
administrativy, konkrétně jejího velkého množství. Často jí věnuje spolu
s uvádějícím učitelem mnohem více času než tomu, jakým způsobem
žákům předat učivo. Mezi další zjištěné problémy spadá schopnost
nastavit si vhodně hranice mezi osobním a pracovním životem, správně
pracovat s časem a s problémovými žáky. Začínající učitelé se často bojí
říct někomu o radu. Pozitivním zjištěním je, že většina začínajících učitelů
je ve svém zaměstnání spokojena a neuvažuje o odchodu z profese.