Úloha sestry ve stomatologické ambulanci během implantologie
Abstrakt
Cílem bakalářské práce je zmapovat práci sester ve stomatologické ambulanci během
implantologie a zjistit, jak probíhá edukace pacienta, který podstoupil dentální
implantaci.
Teoretická část této práce nás seznamuje úzce s anatomií dutiny ústní pro lepší
představu o implantaci. Nadále se v této části píše o historii, jak ve světě, tak i v České
republice. Je zde vysvětleno, co je implantát a jak se zavádí.
Empirická část práce byla zpracována pomocí kvalitativního výzkumu. Ke sběru dat
byla použita technika polostrukturovaného rozhovoru. Podkladem pro rozhovor bylo
dvacet čtyři otázek, které byly předem připraveny. První tři otázky se týkaly
identifikačních údajů informantek, následující otázky se zaobíraly tématem práce.
V případě potřeby byly rozhovory obohaceny doplňujícími otázkami. Otázky byly
koncipovány tak, aby co nejlépe odhalily skutečnosti ohledně práce sester během
implantologie a edukace pacienta. Zaměřeny byly na předoperační, intraoperační
a pooperační péči. Výzkumný soubor tvořilo pět sester z různých ordinací. Rozhovor byl
následně analyzován metodou otevřeného kódování, technikou barvení textu.
Výsledky výzkumu byly následně rozděleny na kategorie a podkategorie. Tyto
kategorie popisují jednotlivé části práce sester během výkonu od začátku do konce.
Z výsledků vyplývá, že sestry pracují totožnými postupy při implantaci dentálního
implantátu.