dc.contributor.advisor | Šafaříková, Iva | |
dc.contributor.author | Mertlíková, Renáta | |
dc.date.accessioned | 2025-03-06T09:10:09Z | |
dc.date.available | 2025-03-06T09:10:09Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-05-02 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/47404 | |
dc.description.abstract | Úvod: Tato bakalářská práce se zaměřuje na celoživotní vzdělávání z pohledu českých
sester. Teoretická část se věnuje historii vzdělávání, celoživotnímu vzdělávání v Čechách i v zahraničí, motivaci a bariérám v celoživotním vzdělávání sester. Celoživotní vzdělávání sester je jedna z nejdůležitějších částí celkového vzdělání sester, protože dochází neustále ke změnám ve zdravotnictví a sestry musí své znalosti obnovovat a upevňovat. Nehledě na to, že celoživotní vzdělávání sester je v České republice zákonem povinné.
Cíl: Cílem práce bylo zjistit, co české sestry nejvíce motivuje k celoživotnímu
vzdělávání, zda se poznatky získané v rámci celoživotního vzdělávání promítají do
ošetřovatelské praxe, zjistit jaké faktory omezují celoživotní vzdělávání sester a jaké formy celoživotního vzdělávání české sestry nejvíce preferují.
Metodika: Pro tuto práci byla použita kvantitativní metoda šetření. Data byla získaná pomocí vlastního polostrukturovaného dotazníku, který se rozdal mezi 80 sester v nemocnici Prachatice a.s., návratnost činila ale pouze 49 dotazníků.
Výsledky: Sestry k celoživotnímu vzdělávání nejvíce motivuje získávání nových
vědomostí, které používají v ošetřovatelské praxi (71,5 %). Dále jsme zjistili, že
poznatky, které sestry získají v rámci celoživotního vzdělávání, se promítají do
ošetřovatelské praxe (67,4 %). Co se týká faktorů, které omezují sestry v účasti na
celoživotním vzdělávání, nejvíce sestry označovaly časovou náročnost (44,9 %). V
poslední řadě jsme zjistili, že sestry jednoznačně nepreferují jednu formu celoživotního vzdělávání, ale více a těmi jsou: odborný seminář, specializační vzdělávání, inovační a certifikované kurzy, školící akce a konference.
Závěr: Přínosem této bakalářské práce může být inspirace a motivace sester
k celoživotnímu vzdělávání. Dále mohou výsledky posloužit zaměstnavatelům zdravotnických zařízení k větší motivaci sester k dalšímu vzdělávání či k odstranění
bariér, které stojí v cestě sestrám za dalším vzděláváním. | cze |
dc.format | 64 s. | |
dc.format | 64 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | České sestry | cze |
dc.subject | celoživotní vzdělávání | cze |
dc.subject | vzdělávání sester | cze |
dc.subject | Czech nurses | eng |
dc.subject | lifelong learning | eng |
dc.subject | education of nurses | eng |
dc.title | Celoživotní vzdělávání z pohledu českých sester | cze |
dc.title.alternative | Lifelong learning from the perspective of Czech nurses | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 68540 | |
dc.description.abstract-translated | Introduction: This bachelor's thesis focuses on the topic of lifelong learning from the perspective of Czech nurses. The theoretical part deals with the history of education, lifelong learning in the Czech Republic and abroad, motivation and barriers to the lifelong learning of nurses. Lifelong learning of nurses is one of the essential parts of nurses' general education, as there is a constant change in health care and nurses need to renew and consolidate their knowledge. In addition, the, lifelong learning of nurses is mandatory by law in the Czech Republic.
Aim: The work aimed to find out what motivates Czech nurses the most for lifelong
learning, whether the knowledge gained in the framework of lifelong learning is reflected in nursing practice, what factors limit nurses' lifelong learning and which forms of lifelong learning Czech nurses prefer.
Methodology: A quantitative survey method was used for this work. The data were
obtained using our semi-structured questionnaire distributed among 80 nurses at the
Prachatice Hospital. However, the return was only 49 questionnaires.
Results: Nurses are most motivated to lifelong learning by gaining new knowledge they can use in nursing practice (71.5 %). We also found that nurses' knowledge gained in lifelong learning is reflected in nursing practice (67.4 %). Regarding the factors that limit nurses' participation in lifelong learning, most nurses reported it as time-consuming (44.9 %). Lastly, we found that nurses do not prefer one single form of lifelong learning but more of them. These are professional seminars, specialization education, innovative and certified courses, training events and conferences.
Conclusion: The benefit of this bachelor's thesis can be the inspiration and motivation of nurses for lifelong learning. Furthermore, the results can serve the health care employers to increase the motivation of nurses for further education or remove the barriers that stand in their way to further education. | eng |
dc.date.accepted | 2022-05-31 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Všeobecná sestra | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Ošetřovatelství | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Michálková, Helena | |