Celoživotní vzdělávání z pohledu českých sester
Abstrakt
Úvod: Tato bakalářská práce se zaměřuje na celoživotní vzdělávání z pohledu českých
sester. Teoretická část se věnuje historii vzdělávání, celoživotnímu vzdělávání v Čechách i v zahraničí, motivaci a bariérám v celoživotním vzdělávání sester. Celoživotní vzdělávání sester je jedna z nejdůležitějších částí celkového vzdělání sester, protože dochází neustále ke změnám ve zdravotnictví a sestry musí své znalosti obnovovat a upevňovat. Nehledě na to, že celoživotní vzdělávání sester je v České republice zákonem povinné.
Cíl: Cílem práce bylo zjistit, co české sestry nejvíce motivuje k celoživotnímu
vzdělávání, zda se poznatky získané v rámci celoživotního vzdělávání promítají do
ošetřovatelské praxe, zjistit jaké faktory omezují celoživotní vzdělávání sester a jaké formy celoživotního vzdělávání české sestry nejvíce preferují.
Metodika: Pro tuto práci byla použita kvantitativní metoda šetření. Data byla získaná pomocí vlastního polostrukturovaného dotazníku, který se rozdal mezi 80 sester v nemocnici Prachatice a.s., návratnost činila ale pouze 49 dotazníků.
Výsledky: Sestry k celoživotnímu vzdělávání nejvíce motivuje získávání nových
vědomostí, které používají v ošetřovatelské praxi (71,5 %). Dále jsme zjistili, že
poznatky, které sestry získají v rámci celoživotního vzdělávání, se promítají do
ošetřovatelské praxe (67,4 %). Co se týká faktorů, které omezují sestry v účasti na
celoživotním vzdělávání, nejvíce sestry označovaly časovou náročnost (44,9 %). V
poslední řadě jsme zjistili, že sestry jednoznačně nepreferují jednu formu celoživotního vzdělávání, ale více a těmi jsou: odborný seminář, specializační vzdělávání, inovační a certifikované kurzy, školící akce a konference.
Závěr: Přínosem této bakalářské práce může být inspirace a motivace sester
k celoživotnímu vzdělávání. Dále mohou výsledky posloužit zaměstnavatelům zdravotnických zařízení k větší motivaci sester k dalšímu vzdělávání či k odstranění
bariér, které stojí v cestě sestrám za dalším vzděláváním.