Hygiena rukou u dětí v předškolním věku jako prevence infekčních onemocnění
Abstrakt
Současný stav: Dle Světové zdravotnické organizace se kontaktní formou přenáší až 80 % infekčních onemocnění. Správná technika mytí rukou patří mezi nejjednodušší a nejúčinnější formu prevence infekčních onemocnění.
Cílem výzkumné studie bylo vyhodnotit znalosti a dovednosti předškolních dětí v oblasti prevence infekčních onemocnění přenášených nedostatečnou hygienou rukou. Vyhodnotit, zda dětí předškolního věku dodržují správnou techniku mytí rukou, a to před edukací, po edukaci a tři týdny po edukaci.
Metodika: Byla zvolena kvalitativně-kvantitativní výzkumná metoda, technika skupinových rozhovorů a pozorování. Výzkumné soubory tvořily děti předškolního věku od 3 do 6 let. Skupinových rozhovorů se zúčastnilo celkem 20 dětí. Pozorování dětí při mytí rukou před a po edukaci se zúčastnilo celkem 103 dětí, po třech týdnech po edukaci 62 dětí. Výzkum byl proveden v pěti mateřských školách Kraje Vysočina. Výběr účastníků byl záměrný.
Výsledky: Z výzkumného šetření vyplývá, že děti předškolního věku mají základní informace o prevenci infekčních onemocnění přenášených nedostatečnou hygienou rukou. Mladší děti (3 a 4 roky) měly statisticky významně nižší dovednosti v technice mytí rukou než starší děti (5 a 6 let). Zároveň chlapci statisticky významně více chybovali než dívky. Po edukaci statisticky významně vzrostly dovednosti dětí, a to v šesti fázích mytí rukou (p<0,001). Nebyl prokázán statisticky významný pokles dovedností předškolních dětí v technice mytí rukou po třech týdnech po proběhlé edukaci.
Závěr: Výzkumná studie potvrdila význam edukace dětských sester v primárně preventivní péči. Výstupem práce jsou informační materiály, které jsou zaměřené na prevenci infekčních onemocnění. Jsou určeny pro pedagogické pracovníky mateřských škol, předškolní děti a jejich rodiče.