Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorBrabcová, Iva
dc.contributor.authorLíbalová, Sabina
dc.date.accessioned2025-03-06T09:11:31Z
dc.date.available2025-03-06T09:11:31Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-08-10
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/47522
dc.description.abstractSoučasný stav: Dle Světové zdravotnické organizace se kontaktní formou přenáší až 80 % infekčních onemocnění. Správná technika mytí rukou patří mezi nejjednodušší a nejúčinnější formu prevence infekčních onemocnění. Cílem výzkumné studie bylo vyhodnotit znalosti a dovednosti předškolních dětí v oblasti prevence infekčních onemocnění přenášených nedostatečnou hygienou rukou. Vyhodnotit, zda dětí předškolního věku dodržují správnou techniku mytí rukou, a to před edukací, po edukaci a tři týdny po edukaci. Metodika: Byla zvolena kvalitativně-kvantitativní výzkumná metoda, technika skupinových rozhovorů a pozorování. Výzkumné soubory tvořily děti předškolního věku od 3 do 6 let. Skupinových rozhovorů se zúčastnilo celkem 20 dětí. Pozorování dětí při mytí rukou před a po edukaci se zúčastnilo celkem 103 dětí, po třech týdnech po edukaci 62 dětí. Výzkum byl proveden v pěti mateřských školách Kraje Vysočina. Výběr účastníků byl záměrný. Výsledky: Z výzkumného šetření vyplývá, že děti předškolního věku mají základní informace o prevenci infekčních onemocnění přenášených nedostatečnou hygienou rukou. Mladší děti (3 a 4 roky) měly statisticky významně nižší dovednosti v technice mytí rukou než starší děti (5 a 6 let). Zároveň chlapci statisticky významně více chybovali než dívky. Po edukaci statisticky významně vzrostly dovednosti dětí, a to v šesti fázích mytí rukou (p<0,001). Nebyl prokázán statisticky významný pokles dovedností předškolních dětí v technice mytí rukou po třech týdnech po proběhlé edukaci. Závěr: Výzkumná studie potvrdila význam edukace dětských sester v primárně preventivní péči. Výstupem práce jsou informační materiály, které jsou zaměřené na prevenci infekčních onemocnění. Jsou určeny pro pedagogické pracovníky mateřských škol, předškolní děti a jejich rodiče.cze
dc.format94 s.
dc.format94 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectDěti; předškolní věk; hygiena rukou; edukace; prevence; sestra; infekční onemocnění.cze
dc.subjectChildren; preschool age; handwashing; education; prevention; nurse; infectious diseases.eng
dc.titleHygiena rukou u dětí v předškolním věku jako prevence infekčních onemocněnícze
dc.title.alternativeHand hygiene of preschool children as prevention of infectious diseaseseng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag68811
dc.description.abstract-translatedCurrent state: According to World Health Organization up to 80% of infectious diseases are spread by contact. The easiest and most effective technique to prevent infectious diseases is a right technique of handwashing. The aim of the study is to evaluate preschool aged children knowledge and skills concerning area of prevention infectious diseases spread by insufficient hand hygiene. To evaluate whether preschool aged children keep the right technique of handwashing during, after and three weeks after the education. Methodology: The Quality quantitative research, group questioning and observation were used. The research focused on preschool children at age from 3 to 6 years old. 20 children in total participated the group questioning. During observation 103 children were present after three weeks education 62 children were present. The research was carried out at five nursery schools in Vysočina region. The choice of participants was intentional. Results: Research shows that preschool aged children have basic knowledge of prevention of infectious diseases spread by insufficient handwashing. Younger children (3 and 4 years old) possess lower knowledge of handwashing technique than older children (5 and 6 years old). At the same time boys made more mistakes than girls. After the education the knowledge of children rose, namely at 6 stages of handwashing (p<0,001). Statistically significant decrease of preschool aged children was not proved after three weeks education. Conclusion: The study confirmed importance of children´s nurses education concerning primarily preventive care. The study´s outcome is information booklets which are focused on prevention of infectious diseases. The booklets are meant for pedagogical staff of nursery schools, preschool aged children and their parents.eng
dc.date.accepted2022-09-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul pediatriecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHavierniková, Lucie


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam