dc.contributor.advisor | Vrchota, Jaroslav | |
dc.contributor.author | Hladílková, Andrea | |
dc.date.accessioned | 2021-11-24T14:10:02Z | |
dc.date.available | 2021-11-24T14:10:02Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.date.submitted | 2012-04-30 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/5715 | |
dc.description.abstract | Cílem práce bylo analyzovat a definovat vlastnosti a dovednosti manažerů. Dílčím cílem této práce pak bylo zjištění těchto vlastností a dovedností, s následným vyhodnocením a popsáním stávající úrovně v managementu. V rámci práce se využila metoda případové studie a cíleného (řízeného) rozhovoru, na jejichž základě se stanovily návrhy na zlepšení.
Pro kompletaci práce bylo dotazováno celkem pět manažerů z různých odvětví, kteří působí na vrcholové úrovni managementu. Během jednotlivých interview se manažerům kladly otázky, na které odpovídali a případně rozvíjeli své odpovědi o související podněty. Otázky se zaměřovaly na vlastnosti a dovednosti dotazovaných manažerů, na jejich předchozí pracovní zkušenosti, na maximální dosažené vzdělání a na úkoly a povinnosti spojené s výkonem jejich funkce. Rozhovory směřovaly k detailnímu zjištění všech potřebných informací, které se následně vyhodnotily jak individuálně, tak i v rámci skupiny.
Z výsledků mé vlastní práce vyplynulo, že důraz na konkrétní vlastnosti a dovednosti manažera je kladen odlišně v závislosti na oboru, ve kterém se manažer pohybuje. Zásadní rozdíly jsou evidentní mezi odvětvím provozu a výroby. Jelikož se všichni dotazovaní manažeři nacházejí na podobné úrovni managementu, předpokládají se u nich stejné lidské a koncepční dovednosti, avšak u provozního manažera se ukázaly tyto vlastnosti a dovednosti jako lépe rozvinuté z důvodu zvýšených potřeb a nároků v tomto oboru. Mezi shodně jmenované vlastnosti uvedli manažeři komunikaci, motivaci svých podřízených, schopnost neustále na sobě pracovat a potřebné jazykové dovednosti. Mezi další zmíněné vlastnosti a dovednosti, které nad rámec vyzdvihovali jen určití respondenti, patří flexibilita, operativnost, schopnost být nad věcí, znalost sortimentu s následným uvedením výrobků na trh.
Ve své práci se dále věnuji faktu, v jaké míře se s vlastnostmi a dovednostmi manažeři narodili a jaký podíl zaujímají dané vlastnosti nabyté během jejich praxe. Dle názorů dotazovaných manažerů je prvořadá praxe, kterou lze získat a rozvíjet jak zkušenosti, tak i vlastnosti a dovednosti. Pouze dva z respondentů poukázali na to, že se s některými potřebnými vlastnostmi/dovednostmi již narodili. Jedním z cílů mé práce bylo porovnání teoreticky nabytých vědomostí se získanými informacemi z praxe. Většina dotazovaných manažerů nemá vysokoškolské vzdělání, převážně mají středoškolské vzdělání zakončené maturitní zkouškou. Škola nebyla klíčovou pro získání jejich současné pozice. Většinu vědomostí nabyli dotazovaní manažeři praxí, nikoliv studiem.
Zásadním tématem u vlastností a dovedností manažerů je samozřejmě rozšířit teoreticky nabyté vědomosti. Tyto vědomosti může získat manažer právě studiem na vysoké škole či absolvováním nějakého manažerského kurzu. V současné době umožňuje studium na vysoké škole i manažerské kurzy výběr z různých forem studií. Manažer tedy nemusí skončit se svou prací, ale může se při své práci neustále rozvíjet. | cze |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | management | cze |
dc.subject | manažer | cze |
dc.subject | vlastnosti manažera | cze |
dc.subject | dovednosti manažera | cze |
dc.subject | management | eng |
dc.subject | manager | eng |
dc.subject | charakters of managers | eng |
dc.subject | skills of managers | eng |
dc.title | Vlastnosti a dovednosti manažerů | cze |
dc.title.alternative | Characters and skills of managers | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 23996 | |
dc.description.abstract-translated | The aim of the work was to analyze and define managers´ characters and skills. Component aim of this work was finding out these characters and skills with subsequent evaluation and describing of present quality in management. Within the work the method of cause study and aimed (controlled) interview was used and on its basis the suggestions for improving were set.
In order to complete this work together five managers from different branches who have been working at the top management grade were interviewed. During the individual interview the managers were asked different questions which they answered and they expanded their answers with related inducements. The questions were focused on characters and skills of interviewed managers, on their previous work experiences, on their highest achieved education and tasks and obligations associated with performance of their post. Interviews were directed at detail finding out of all needed information and were evaluated afterwards both individually and within the group.
As a result of my own work, it emerged that emphasis on the concrete managers´ characters and skills is put differently depending on the branch where the manager works. Cardinal differences are obvious between the branches of operation and production. Because all of the interviewed managers are at the similar management grade, the same human and conceptual skills are present. However at the operation manager these characters and skills were shown as better developed due to increased needs and demands in this branch. Among identically mentioned characters the managers stated communication, motivation of their subordinates, ability to develop themselves and needed language skills. Among other mentioned characters and skills which were played up beyond only by some respondents belongs flexibility, quickness, ability to stay calm, knowledge of goods with subsequent releasing the products to the market.
In my work I dedicate to the fact what extent were the managers born with their characters and skills and what part accounts for the characters got during their practice. According to the opinions of interviewed managers is the first opinion, which is possible to get and develop both by experiences and characters and skills. Only two of the respondents pointed to the fact that they were born with some needed characters and skills. One of the aims of my work was the comparison of theoretically obtained knowledge and information got from praxis. Most of the interviewed managers have not got university education predominantly they have secondary education finished by leaving examination. School was not pivotal for getting their present post. Most of the knowledge the interviewed managers have has been learned during practice and not by study.
Principal theme in managers´ characters and skills is of course to extend the theoretically got knowledge. The manager can get this knowledge in the study at university or by attending a manager course. Nowadays the study at university and the manager courses offer the choice from different study forms. The manager does not have to finish his job but he can develop himself when working. | eng |
dc.date.accepted | 2012-05-28 | |
dc.description.department | Ekonomická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Řízení a ekonomika podniku | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Ekonomická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Ekonomika a management | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |