Motivační systém jako součást řízení podniku
Abstrakt
V procesu globalizačních změn bude stále více věnována pozornost lidskému kapitálu, neboť významným způsobem přispívá k plnění strategických cílů společnosti, a v konečném důsledku i k dosažení podnikatelského úspěchu a konkurenceschopnosti na trhu. Snahou společnosti by tak mělo být nejen zajištění a udržení kvalifikované pracovní síly, ale také usilování o jejich spokojenost a motivaci, která nepochybně povede k vyšším pracovním výkonům. V tomto smyslu by se mělo ubírat také řízení společnosti.
Cílem bakalářské práce bylo zkoumání a popis motivačního systému ve vybraném podniku a jeho dopad na řízení podniku se záměrem dopracovat se v závěru k syntéze zobecněných poznatků i k jednotlivým návrhům pro praxi.
První část bakalářské práce je teoretická a věnuje se výkladu pojmů vztahujících se k motivaci v návaznosti na oblast řízení podniku v současné i budoucí (znalostní) společnosti. Následuje praktická část, která obsahuje podrobnou charakteristiku vybraného podniku a vlastní výzkum jeho motivačního systému pomocí adekvátně vytvořeného dotazníku.
Průzkum motivačního systému společnosti byl proveden ve společnosti CVP Galvanika s.r.o. u dvou skupin zaměstnanců: řadoví pracovníci a management. Společnost se specializuje na provádění povrchových úprav kovových výrobků a na českém trhu působí jako významný dodavatel pro automobilový průmysl.
Na základě analýzy a zhodnocení výsledků z provedeného výzkumu byla pro řízení společnosti navržena zlepšení motivačního systému v oblastech vzdělávání a rozvoje, finančního ohodnocení, nepeněžitých ocenění ve formě pochval či uznání, pracovních podmínek, rozhodování a informovanosti pracovníků. V této situaci záleží už jen na společnosti, zda tyto návrhy přijme za své a začne je implementovat do svého motivačního systému.