dc.contributor.advisor | Bůžek, Václav | |
dc.contributor.author | Ivanega, Jan | |
dc.date.accessioned | 2021-11-25T12:26:49Z | |
dc.date.available | 2021-11-25T12:26:49Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.date.submitted | 2008-04-30 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/7312 | |
dc.description.abstract | Předmětem zájmu předložené bakalářské práce je slavnostní vjezd Maxmiliána II. do Vídně v květnu 1552. Práce vychází z teoretických podnětů sociologických věd a okruhem zkoumaných otázek se hlásí k přístupům historické antropologie. Vjezd je analyzován na základě metodologických východisek Barbary Stollberg-Rilinger, jež chápe raně novověké rituály jako prostor symbolické komunikace, v níž se odráží hierarchie společnosti. Ke komparaci sloužily výzkumy habsburských vjezdů 16. století provedené Václavem Bůžkem. Výzkum se opíral o tři latinské skladby dvou autorů, zabývající se tematikou vjezdu.
V první kapitole jsou představena metodická a pramenná východiska, je představen slavnostní vjezd jako téma historického bádání a poskytnut přehled pohledu historiografie na Maxmiliána II. Další kapitola popisuje na základě práce s literaturou a analýzy pramenů cestu ze Španělska do Vídně. Jádrem práce je další kapitola, v níž je zkoumáno budování obrazu význačných postav zmiňovaných v pramenech, zejména Maxmiliána II., jeho manželky Marie Španělské a významné postavy Maxmiliánova doprovodu Adama z Ditrichštejna. Zároveň je naznačen pohled autorů skladeb na turecké impérium. V obrazové příloze je předložen výběr portrétů Maxmiliána II., v nichž jsou hledány prvky shodné s panovníkovým obrazem předloženým v analyzovaných písemných pramenech.
Závěr práce shrnuje výsledky výzkumu. Autor dochází k výsledku, že zkoumaný vjezd nevybočoval z řady soudobých habsburských slavností. V pramenech je Maxmilián oslavován jako člen význačného rodu s mimořádnou urozeností, příznivec umění a vítěz nad Turky, nad nímž drží ochrannou ruku nadpřirozené síly. | cze |
dc.format | 88 | |
dc.format | 88 | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Habsburkové | cze |
dc.subject | slavnosti | cze |
dc.subject | 16. století | cze |
dc.subject | symbolická komunikace | cze |
dc.subject | vjezd | cze |
dc.subject | Habsbourg dynasty | eng |
dc.subject | festivities | eng |
dc.subject | entry | eng |
dc.subject | symbolic communication | eng |
dc.subject | 16th century | eng |
dc.title | Slavnostní vjezd Maxmiliána II. do Vídně roku 1552 | cze |
dc.title.alternative | The Entry of Maximilian II into Vienna in 1552 | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 10581 | |
dc.description.abstract-translated | The work deals with the entry of Maximilian II into Vienna in May 1552. The work is based on theoretical suggestions of sociology, and by the range of examined questions it endorses attitudes of historic anthropology. The entry is analyzed on the basis of Barbara Stollberg-Rillinger methodological starting points. She understands the early modern period rituals as a symbolic communication area in which the hierarchy of society is mirrored. Research in Habsburg entries in the 16th century carried out by Václav Bůžek served for the comparison.
The search was based on three Latin pieces written by two different authors dealing with the entry topic.
The methodical and source attitudes are introduced in the first chapter. The entry is described as a subject of historic search and there is provided an outline of the historiography view on Maximilian II. The next chapter describes, on the basis of work with literature and the analysis of sources, the journey from Spain to Vienna. The next chapter represents the core of the work in which the creation of a picture of distinguished persons mentioned in the sources, especially Maximilian II, his wife Marry of Spain, and an important person in Maximilian’s escord Adam of Dietrichstein, is examined. The pieces authors’ attitudes to the Turkish imperia are indicated at the same time. In the picture attachment a selection of Maximilian II portraits is provided. In these the identical elements with the ruler’s description submitted in the analyzed sources are searched.
The conclusion of the work summarizes the results of the search. From the author’s point of view, the searched entry did not differ from the series of Habsburg fests. In the sources Maximilian II is celebrated as a member of a distinguished ancestry with an exceptional nobleness, a patron of art and a conqueror of Turks who is protected by a fairy hand. | eng |
dc.date.accepted | 2008-06-03 | |
dc.description.department | Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Historie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Historické vědy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Smíšek, Rostislav | |