dc.contributor.advisor | Bezecný, Zdeněk | |
dc.contributor.author | Rudová, Hana | |
dc.date.accessioned | 2021-11-25T12:26:56Z | |
dc.date.available | 2021-11-25T12:26:56Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.date.submitted | 2007-05-07 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/7338 | |
dc.description.abstract | Rožmberk jako místo paměti (Prezentace starobylosti a urozenosti rodu Buquoyů)
Tato bakalářská práce se zabývá historizující přestavbou dolního hradu v Rožmberku nad Vltavou z let 1844 až 1853. Snaží se přiblížit a interpretovat užitou heraldickou i obrazovou výzdobu.
V úvodní kapitole je stručně představena literatura a archivní prameny. Z pramenů se jedná zejména o prameny osobní povahy z pozůstalosti Jiřího Jana Buquoye a institucionální prameny z fondu Velkostatek Rožmberk. Při zpracování tématu byly využity také četné ikonografické prameny.
Rožmberk nad Vltavou byl upraven ve stylu romantického historismu. Historismus, jeho anglická inspirace a jeho projevy v české architektuře 19. století jsou nastíněny v dalším oddílu.
Při gotizaci dolního hradu hrála rozhodující roli osobnost stavebníka Jiřího Jana Buquoye. Na přestavbě se podílel nejen pasivně, ale i aktivně - jako nadaný amatérský malíř zasahoval do výtvarné podoby hradu. Určující bylo také jeho vnímání buquoyských dějin a svou roli sehrála i silná (katolická) víra Jiřího Jana Buquoye.
Po novogotické úpravě byl hrad v Rožmberku otevřen pro veřejnost jako buquoyské muzeum, jako místo představující prostřednictvím obrazové výzdoby starobylost a slavnou historii rodu Longueval-Buquoy. Zároveň zde byly vystaveny rozsáhlé sbírky Jiřího Jana Buquoye.
Starobylost rodu byla prezentována především heraldickou výzdobou dolního hradu. Ve většině vitrážových oken se nacházely malované erby náležející jednak příslušníkům rodu Longueval-Buquoy a jejich chotím, jednak významným rodům, které byly s rodinou Buquoy v příbuzenském vztahu. Nechyběly ani erby předních evropských panovníků, jimž příslušníci oslavovaného rodu sloužili. Heraldické znaky se objevily i nad některými dveřmi, na některých kusech historizujícího nábytku či na skleněných pohárech. Oslavě předků posloužilo i pojmenování místností po předních osobnostech rodu či umístění jejich podobizen do příslušných pokojů. | cze |
dc.format | 38 s., 40 s. obr. příloh | |
dc.format | 38 s., 40 s. obr. příloh | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.title | Rožmberk jako místo paměti (Prezentace starobylosti a urozenosti rodu Buquoyů) | cze |
dc.title.alternative | Rožmberk as a place of memory (Presentation of the ancientness and nobleness by the family of Buquoy) | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 6731 | |
dc.description.abstract-translated | Rožmberk as a place of memory (Presentation of the ancientness and nobleness by the family of Buquoy)
This bachelor essay takes an interest in rebuilding of dolní hrad (i.e. the Lower Castle) at Rožmberk nad Vltavou in the style of romantic Historicism, which was carried out between 1844 -1853.
In the first chapter there are shortly presented literature and archival sources for the topic. That means especially the ego-sources from the estate of Georg Johann Buquoy and the institutional sources from the collection Domain Rožmberk. The different iconographic sources were used, too.
The castle at Rožmbek was adapted in the style of the Historicism. Historicism, its English inspiration and its expression in the Czech architecture of 19th century are described in the next part.
The deciding role by the reconstruction played the personality of Count Georg Johann Buquoy. Because Count Georg Johann was a talented artist - dilettante, he interfered with the look of the Lower Castle. Also his ideas and perception of medieval history and family history found the expression in the Lower Castle.
After the neogothic rebuilding the Lower castle at Rožmberk was opened for the public as Buquoys'museum. It was a place, which brought near the ancientness and famous family history through the heraldic and picture decoration, through collections of antique furniture and objects d'art.
The ancientness of family was especially presented through heraldic decoration of the Lower Castle. In most of the stained-glass windows there were situated the coats of arms that belonged to the members of the family Longueval-Buquoy and to the meaningful families, which were connected with this family. The coats of arms of European sovereigns, who Buquoys served, cannot be forgotten. The names of rooms on the first floor belonged to the celebration of ancestors, too. | eng |
dc.date.accepted | 2007-05-28 | |
dc.description.department | Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Historie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Historické vědy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Král, Pavel | |