Mezi poznáním a imaginací (Cestopis v obrozenské literatuře)
Abstrakt
Předkládaná práce mapuje různé podoby obrozenského cestopisu, které lze nalézt nejen v dobové knižní produkci, ale také v tisku v rozmezí desátých až čtyřicátých let 19. století. Na základě jednotlivých textů je zřejmé, že obrozenský cestopis byl značně otevřen různým diskursům: uplatňoval se v něm diskurs vědecký, filozofický, ideologický a samozřejmě i literární. Cestopisný žánr proto mohl nabývat zcela rozdílných funkcí, případně se v něm tyto funkce mohly vzájemně prolínat. Práce je intenzivně zaměřena právě k různým přechodům a proměnám cestopisu, a to zejména mezi literárností a neliterárností, ale také mezi populárností a uměleckou exkluzivitou. V centru naší pozornosti se přitom ocitly především imaginativní možnosti žánru. Specifická obraznost cestopisu se ustanovovala v napětí mezi různými dobově aktuálními uměleckými styly a poetikami a reflektovala jejich příznačné postupy a prostředky, přičemž zásadní význam měl pro literární cestopis především romantismus. Zohlednění nejen původních děl dobové cestopisné literatury, ale i překladových a cizojazyčných textů, jednoznačně náležících do obrozenského recepčního horizontu, zpochybnilo také úzce jazykově vymezený koncept národní literatury a poukázalo na nutnost začlenění obrozenské literatury do univerzálního (nadnárodního) kontextu.