dc.contributor.advisor | Halamová, Martina | |
dc.contributor.author | Krlín, Jan | |
dc.date.accessioned | 2021-11-25T14:00:18Z | |
dc.date.available | 2021-11-25T14:00:18Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.date.submitted | 2012-01-06 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/7809 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá poetikou prostoru v Boží duze a v Adelheid. Obě dvě
díla jsou výjimečná v kontrastu předchozích děl a dobového kontextu. Zejména
Boží duha, která vznikla v první polovině 50. let, ostře kontrastuje s dříve napsanými
díly. Boží duha i Adelheid se věnují problematice odsunu Němců z pohraničí.
Problematikou odsunu se zabýval již těsně po válce román Dům na zeleném
svahu Anny Sedlmayerové. Úloha Němců je zobrazována negativně, ale vedle
kolonizačního nadšení se objevuje i náznak projevení lítosti. V Zemi dokořán Bohumila
Říhy je budována dětská idyla bez náznaků problematičnosti. Nejvýraznější opozici
Boží duze a Adelheid představuje román Václava Řezáče Nástup (1951). V díle převládá
schematizace v určení povahových vlastností Němců a Čechů. Němci jsou vyhnáni
a čeští kolonizátoři mohou spokojeně obhospodařovat jejich majetek.
Boží duha přestavuje zcela odlišné uchopení problematiky odsunu a vymyká
se tím dobovému kontextu. Adelheid patří do široké skupiny děl, jež vznikala
v 60. letech a mohla svobodněji reagovat na svázanost děl vzniklých v 50. letech.
Prostor je významnou naratologickou kategorií a je určován vzájemnými vztahy
s dalšími kategoriemi vyprávění, zvláště s časem a s postavami. Konstituovaný prostor
v uměleckých textech je při interpretaci textů vnímán jako významotvorná kategorie
literárních textů.
Rozbor uvedených novel poukazuje na význam prostorů, z nichž člověk vychází.
Prostory formují lidskou identitu a jednání. Právě odlišné výchozí prostory mají
za následek, že čtenář vnímá Lotmanovu prostorovou koncepci My a Oni u jednotlivých
postav rozdílným způsobem. Pro některé postavy je hranice mezi My a Oni
nepřekonatelná, pro jiné volně průchozí.
Významnost děl a jejich přesah do současnosti je dán tím, že účinně pracují
s pojmy lítost a odpuštění. Bez nich není možné překonávat bariéry. | cze |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | poetika prostoru | cze |
dc.subject | Boží duha | cze |
dc.subject | Adelheid | cze |
dc.subject | poetics of space | eng |
dc.subject | Boží duha | eng |
dc.subject | Adelheid | eng |
dc.title | Poetika prostoru v Durychově Boží duze a Körnerově Adelheid | cze |
dc.title.alternative | Poetics of Space in Durych´s Novel Boží duha and Körner´s Short Novel Adelheid | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 22357 | |
dc.description.abstract-translated | This thesis deals with poetics of space in books Boží duha (God?s Rainbow)
and Adelheid. Both these works are outstanding in contrast with the previous writings.
Especially Boží duha, that was written in the first half of the fifties, sharply contrasts
with the writings that had emerged earlier. Both Boží duha and Adelheid deal with the
issue of expulsion of Germans from the Czech borderland.
The issue of expulsion has been dealt with immediately after the World War II
in the novel Dům na zeleném svahu (House on a Green Hillside) by Anna
Sedlmayerová. The task of Germans is depicted negatively, but besides the enthusiasm
from the colonization, there is also a sign of showing sympathy. In Země dokořán
(A Country Wide Open) by Bohumil Říha the childlike idyll without any signs
of disputability is being created. The most distinct opposition to Boží duha and Adelheid
is presented in the novel Nástup (Line Up) (1951) by Václav Řezáč. In this work
dominates he schematization in determination of German and Czech people?s qualities.
Germans are expelled and Czech colonialists can happily cultivate their possessions.
Boží duha represents a completely different grasp of the issue of expulsion
and thus surpasses the contemporary context. Adelheid belongs to the broad group
of works that were created in the sixties and which were able tore act more freely
to the binding of works created in the fifties.
Space is an important narratological category and is being determined by the
mutual relations with other categories of narration, especially with time and characters.
Constituted space in artistic texts is perceived in their interpretation as a significant
category of literary texts.
Analysis of following novelettes points out to the meaning of areas out of which
one comes out. Areas form the identity and behavior of people. Just the differences
of the initial areas result in the fact that the reader perceives Lotman?s spatial
conception of ?We? and ?They? of particular characters in a different way. For some
characters the border between ?We? and ?They? is unsurpassable, while others pass
freely through.
The significance of these works and their overlap into the present is caused
by the fact that they work with the notions of regret and forgiveness. Without them
it is not possible to overcome barriers. | eng |
dc.date.accepted | 2012-02-06 | |
dc.description.department | Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Bohemistika | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Filologie | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Bauer, Michal | |
dc.description.defence | Student velmi pěkně představil svoji bakalářskou práci, především v metodologických aspektech. Zádrně reagoval na připomínky v posudcích. | cze |