Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHalamová, Martina
dc.contributor.authorKrlín, Jan
dc.date.accessioned2021-11-25T14:00:18Z
dc.date.available2021-11-25T14:00:18Z
dc.date.issued2012
dc.date.submitted2012-01-06
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/7809
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá poetikou prostoru v Boží duze a v Adelheid. Obě dvě díla jsou výjimečná v kontrastu předchozích děl a dobového kontextu. Zejména Boží duha, která vznikla v první polovině 50. let, ostře kontrastuje s dříve napsanými díly. Boží duha i Adelheid se věnují problematice odsunu Němců z pohraničí. Problematikou odsunu se zabýval již těsně po válce román Dům na zeleném svahu Anny Sedlmayerové. Úloha Němců je zobrazována negativně, ale vedle kolonizačního nadšení se objevuje i náznak projevení lítosti. V Zemi dokořán Bohumila Říhy je budována dětská idyla bez náznaků problematičnosti. Nejvýraznější opozici Boží duze a Adelheid představuje román Václava Řezáče Nástup (1951). V díle převládá schematizace v určení povahových vlastností Němců a Čechů. Němci jsou vyhnáni a čeští kolonizátoři mohou spokojeně obhospodařovat jejich majetek. Boží duha přestavuje zcela odlišné uchopení problematiky odsunu a vymyká se tím dobovému kontextu. Adelheid patří do široké skupiny děl, jež vznikala v 60. letech a mohla svobodněji reagovat na svázanost děl vzniklých v 50. letech. Prostor je významnou naratologickou kategorií a je určován vzájemnými vztahy s dalšími kategoriemi vyprávění, zvláště s časem a s postavami. Konstituovaný prostor v uměleckých textech je při interpretaci textů vnímán jako významotvorná kategorie literárních textů. Rozbor uvedených novel poukazuje na význam prostorů, z nichž člověk vychází. Prostory formují lidskou identitu a jednání. Právě odlišné výchozí prostory mají za následek, že čtenář vnímá Lotmanovu prostorovou koncepci My a Oni u jednotlivých postav rozdílným způsobem. Pro některé postavy je hranice mezi My a Oni nepřekonatelná, pro jiné volně průchozí. Významnost děl a jejich přesah do současnosti je dán tím, že účinně pracují s pojmy lítost a odpuštění. Bez nich není možné překonávat bariéry.cze
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectpoetika prostorucze
dc.subjectBoží duhacze
dc.subjectAdelheidcze
dc.subjectpoetics of spaceeng
dc.subjectBoží duhaeng
dc.subjectAdelheideng
dc.titlePoetika prostoru v Durychově Boží duze a Körnerově Adelheidcze
dc.title.alternativePoetics of Space in Durych´s Novel Boží duha and Körner´s Short Novel Adelheideng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag22357
dc.description.abstract-translatedThis thesis deals with poetics of space in books Boží duha (God?s Rainbow) and Adelheid. Both these works are outstanding in contrast with the previous writings. Especially Boží duha, that was written in the first half of the fifties, sharply contrasts with the writings that had emerged earlier. Both Boží duha and Adelheid deal with the issue of expulsion of Germans from the Czech borderland. The issue of expulsion has been dealt with immediately after the World War II in the novel Dům na zeleném svahu (House on a Green Hillside) by Anna Sedlmayerová. The task of Germans is depicted negatively, but besides the enthusiasm from the colonization, there is also a sign of showing sympathy. In Země dokořán (A Country Wide Open) by Bohumil Říha the childlike idyll without any signs of disputability is being created. The most distinct opposition to Boží duha and Adelheid is presented in the novel Nástup (Line Up) (1951) by Václav Řezáč. In this work dominates he schematization in determination of German and Czech people?s qualities. Germans are expelled and Czech colonialists can happily cultivate their possessions. Boží duha represents a completely different grasp of the issue of expulsion and thus surpasses the contemporary context. Adelheid belongs to the broad group of works that were created in the sixties and which were able tore act more freely to the binding of works created in the fifties. Space is an important narratological category and is being determined by the mutual relations with other categories of narration, especially with time and characters. Constituted space in artistic texts is perceived in their interpretation as a significant category of literary texts. Analysis of following novelettes points out to the meaning of areas out of which one comes out. Areas form the identity and behavior of people. Just the differences of the initial areas result in the fact that the reader perceives Lotman?s spatial conception of ?We? and ?They? of particular characters in a different way. For some characters the border between ?We? and ?They? is unsurpassable, while others pass freely through. The significance of these works and their overlap into the present is caused by the fact that they work with the notions of regret and forgiveness. Without them it is not possible to overcome barriers.eng
dc.date.accepted2012-02-06
dc.description.departmentFilozofická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineBohemistikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Filozofická fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programFilologiecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBauer, Michal
dc.description.defenceStudent velmi pěkně představil svoji bakalářskou práci, především v metodologických aspektech. Zádrně reagoval na připomínky v posudcích.cze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam