Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKubartová, Klára
dc.contributor.authorKudláček, Petr
dc.date.accessioned2021-12-03T12:16:59Z
dc.date.available2021-12-03T12:16:59Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19831
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá znalostmi a dovednostmi sester v komunikaci s handicapovanými klienty. Schopnost správně komunikovat patří k základním dovednostem každé sestry. Dobře vedená komunikace přispívá ke zlepšení mezilidských vztahů. Pokud má být komunikace vedena sestrou profesionálně, vyžaduje to, aby sestra skloubila znalosti z oblasti obecné komunikace se znalostmi z oblasti speciální pedagogiky, která se zabývá problematikou jedinců se zdravotním postižením, a využila je v komunikaci s handicapovanými klienty. Teoretickou část bakalářské práce tvoří 3 hlavní kapitoly. V první kapitole je uvedena charakteristika zrakového, sluchového a tělesného handicapu, mentálního postižení a řečových poruch. Druhá kapitola se zabývá obecnými zásadami komunikace a třetí kapitola je zaměřena na specifika komunikace s handicapovanými klienty. Bakalářská práce měla dva cíle. Prvním cílem práce bylo zjistit znalosti sester v komunikaci s handicapovanými klienty při poskytování ošetřovatelské péče ve zdravotnických zařízeních. Byly stanoveny 2 hypotézy. Hypotéza H1.- Sestry nemají znalosti v komunikaci s handicapovanými klienty při poskytování ošetřovatelské péče- byla potvrzena. Hypotéza H2 -. Sestry mají nejvíce znalostí v komunikaci se sluchově handicapovanými klienty při poskytování ošetřovatelské péče, nebyla potvrzena. Ke zjištění znalostí sester bylo použito kvantitativního šetření a byla použita metoda dotazování, pomocí dotazníků u sester pracujících ve zdravotnických zařízeních. Výzkumný vzorek tvořilo 102 sester. Výsledky byly zpracovány do grafů. Druhým cílem práce bylo zmapovat dovednosti sester v komunikaci s handicapovanými klienty při poskytování ošetřovatelské péče.Výzkum byl veden jako kvalitativní. Byly stanoveny 2 výzkumné otázky 1.Uplatňují sestry zásady komunikace s handicapovanými klienty při poskytování ošetřovatelské péče? Z odpovědi na otázku vyplývá, že sestry spíše zásady neuplatňují 2. Jak hodnotí handicapovaní klienti komunikaci sester při poskytování ošetřovatelské péče? Klienti vidí přístup sester v menší míře jako dobrý, profesionální, spíše uvádějí, že by mohl být lepší. Dovednosti sester byly zjišťované vedením nestandardizovaných rozhovorů s 10 handicapovanými klienty. Výpovědi klientů byly zpracovány do kategorizovaných tabulek. Z výzkumných šetření vyplývá, že sestry znalosti nemají a dovednosti neuplatňují. Výsledky výzkumného šetření budou využity při odborných seminářích a konferencích, dále pro edukaci a při vzdělávání sester.cze
dc.format99 s.
dc.format99 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectklientcze
dc.subjectkomunikacecze
dc.subjectmentální handicapcze
dc.subjectporuchy řečicze
dc.subjectsestracze
dc.subjectsluchový handicapcze
dc.subjecttělesný handicapcze
dc.subjectzrakový handicapcze
dc.subjectclienteng
dc.subjectcommunicationeng
dc.subjectmental Handicapeng
dc.subjectspeech Disorderseng
dc.subjectnurseeng
dc.subjecthearing Handicapeng
dc.subjectphysical Handicapeng
dc.subjectsight Handicapeng
dc.titleZnalosti a dovednosti sester v komunikaci s handicapovanými klientycze
dc.title.alternativeKnowladge and skills of nurses in communication with handicapped clientseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag21336
dc.description.abstract-translatedThis thesis deals with the knowledge and skills of nurses in communicating with handicapped clients. The ability to communicate well is one of the basic skills of every nurse. A communication carried out well contributes to the improvement of interpersonal relationships. To make communication skills professional, nurses should combine their knowledge of general communication skills with the knowledge in the field of special pedagogy, which deals with individuals with disabilities, and employ the knowledge in communicating with disabled clients. The theoretical part consists of three main chapters. The first chapter contains characteristics of visual, auditory and physical handicaps, mental retardation and speech disorders. The second chapter deals with general principles of communication and the third is focused on the specifics of communication with handicapped clients. The bachelor thesis had two objectives. The first objective was to determine the knowledge of nurses in communicating with handicapped clients at providing nursing care in health care facilities. Two hypotheses were stated. Hypothesis 1: Nurses do not have skills in communicating with handicapped clients at providing nursing care, it was confirmed. Hypothesis 2: Nurses have the best knowledge in communicating with auditory handicapped clients at providing nursing care, it was not confirmed. To identify the knowledge of nurses, the quantitative interview method was used by means of questionnaires distributed to nurses working in medical facilities. The research respondents were 102 nurses. The results were processed into graphs. The second objective was to survey the skills of nurses in communicating with handicapped clients at providing nursing care. The research was conducted as qualitative. Two research questions were set up.1.Do nurses apply the principles of communication with handicapped clients at providing nursing care? The answers imply that nurses are more likely not to apply these principles. 2. How do handicapped clients assess the communication with nurses providing nursing care? The answers imply that clients see the nurses´ approach in a lesser extent as good, professional, more of them suppose the approach could be better. The skills of nurses were surveyed by conducting non-standardized interviews with 10 handicapped clients. The clients´ answers were processed into categorized tables. The research survey has shown that nurses do not have adequate knowledge and do not apply adequate skills. The research outcomes will be used at professional workshops, seminars and conferences and to educate nurses.eng
dc.date.accepted2011-06-02
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠulistová, Radka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam