• Přihlásit se
    Zobrazit záznam 
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Bakalářské práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Bakalářské práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Pracovní činnosti jako součást terapeuticko-formativních aktivit v dětských domovech

    Thumbnail
    Zobrazit/otevřít
    Plný text práce (3.156Mb)
    Posudek vedoucího práce (640.5Kb)
    Posudek oponenta práce (889.0Kb)
    Průběh obhajoby práce (331.2Kb)
    Datum
    2013
    Autor
    Lomová, Michaela
    Metadata
    Zobrazit celý záznam
    Abstrakt
    Bakalářská práce je zaměřena na problematiku přípravy dětí umístěných v dětských domovech na reálný život mimo zařízení. Jednou z možností, jak dosáhnout zlepšení současného stavu je využití terapeuticko ? formativních přístupů v běžné pedagogické praxi vychovatelů. Jako vhodnou se jeví zejména činnostní a pracovní terapie. Cílem bakalářské práce je proto příprava, realizace a evaluace edukačního projektu využívajícího pracovní činnosti k rozvoji kompetencí, neboli dovedností, schopností, znalostí a postojů potřebných k samostatnému životu dětí z dětských domovů. Text práce je rozdělen do čtyř částí. První kapitola je zaměřena na dětské domovy jakožto školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, tedy zejména na jejich legislativní zakotvení, funkci, charakteristiku cílové skupiny a současné trendy v této oblasti. Ve druhé části jsou vymezeny a představeny terapeuticko ? formativní přístupy, které jsou součástí pedagogické praxe u nás nebo v zahraničí. Patří mezi ně mimo jiné terapie hrou, činnostní a pracovní terapie, terapie s účastí zvířat, expresivní terapie či psychomotorické terapie. Třetí část je věnována významu práce a pracovních činností v životě člověka. Práce je zde pojata jako jedna ze základních lidských aktivit, která směřuje nejen k hmotnému zabezpečení, ale také k uspokojení psychických potřeb a pozitivní změně sociální role jedince. Čtvrtá kapitola obsahuje zpracovaný a v praxi ověřený edukační projekt, který vychází z výstupů předchozí analýzy informačních zdrojů a v souladu s nimi je zaměřený na rozvoj kompetencí k samostatnému životu, v tomto případě konkrétně na přípravu stravy. V metodické části projektu jsou specifikovány cíle, stanoveny metody, formulovány hlavní zásady realizace a vymezen systém hodnocení. Následuje popis struktury projektu, záznam z jeho realizace a závěrečná evaluace. Projekt je vytvořen na základě studia odborných zdrojů, přičemž jsou zohledněny potřeby a specifika cílové skupiny. Je určen pro 8 dětí z dětských domovů ve věku od 12 do 18 let. Z jeho názvu ?Gurmánský výlet do Itálie? je patrné, že obsahem je příprava jídel italské kuchyně, která je v současné době velmi populární. Hlavními obecnými cíli projektu je podpořit přípravu dětí na samostatný život po ukončení ústavní výchovy a rozvoj pozitivního vztahu k běžným pracovním činnostem. Konkrétní cíle jsou nácvik základních kuchařských dovedností, příprava několika jednoduchých jídel, získání znalostí o surovinách potřebných k přípravě jídel, propojení zeměpisných údajů o Itálii a reálií získaných v průběhu školní výuky s konkrétními informacemi spojenými s regionální gastronomií a motivace k dalšímu osobnímu rozvoji kuchařských dovedností. Hodnocení projektu je třístupňové a zahrnuje sebehodnocení realizátora, hodnocení projektu ze strany účastníků a hodnocení získaných kompetencí účastníků realizátorem s využitím hry a rozhovoru. Projekt byl realizován ve spolupráci s Dětským domovem v Boršově nad Vltavou v únoru až květnu 2013. Na základě provedeného hodnocení lze konstatovat, že plánovaných cílů bylo dosaženo a projekt se osvědčil. Vytvořený edukační projekt může být bez dalších úprav realizován s jinou skupinou dětí, tedy v jiném dětském domově, případně po tematické úpravě opětovně se stejnou skupinou dětí, což by mohlo mít pozitivní efekt v upevnění získaných znalostí a dovedností a dalším zlepšení vztahu k přípravě stravy v běžném životě.
    URI
    https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21055
    Kolekce
    • Zdravotně sociální fakulta

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Procházet

    Vše v repozitářiTypy publikacíDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

    Můj účet

    Přihlásit seZaregistrovat se

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV