Prevence manipulace u seniorů
Abstrakt
Práce se zaměřuje na prevenci manipulace u seniorů. Je rozdělena na dvě hlavní části, a to na teoretickou a praktickou. První část nabízí teoretická východiska, která slouží jako potřebný podklad pro nové poznatky. Tyto informace jsou obsaženy ve čtyřech hlavních kapitolách.
Praktická část práce navazuje na teoretické poznatky a rozvíjí své záměry. V úvodu stanovuje dva cíle. Cíl 1.: Zmapovat postoj seniorů k problematice manipulace. Cíl 2.: Návrh prevence manipulace u seniorů.
Vedle těchto cílů pokládá tři výzkumné otázky. Otázka 1.: Jak senioři vnímají pojem manipulace? Otázka 2.: Jaké zkušenosti mají senioři s manipulací? Otázka 3.: Jak senioři předcházejí manipulaci?
Pro realizaci výzkumu byla zvolena kvalitativní metoda, technika dotazování v podobě polostrukturovaného rozhovoru. V průběhu anonymního rozhovoru byly pokládány doplňující otázky. Záznamy rozhovorů byly se souhlasem respondentů nahrávány na diktafon. Rozhovor je k dispozici v příloze (viz. Příloha č. 2) a zahrnuje 15 otázek rozdělených do tří částí (osobní život, manipulace, prevence). Při kontaktování respondentů se osvědčila metoda tzv. sněhové koule (angl. snowball sampling), tedy získávání nových kontaktů od předešlých respondentů. Výzkumný soubor tvořilo celkem šest respondentů, kteří se od sebe liší zejména způsobem bydlení.
Výsledky výzkumu jsou předkládány formou kazuistik vytvořených na podkladě uskutečněných rozhovorů. Celkové shrnutí, porovnání výsledků a vyjádření názorů nalezneme v diskuzi.
Z těchto poznatků je vyvozen závěr práce, který stručnou formou prezentuje hlavní výsledky a návrhy řešení. Na základě výše uvedených výzkumných otázek, vznikly tyto tři hypotézy. H1: Senioři vnímají manipulaci jako nátlak. H2: Každý senior má s manipulací minimálně jednu osobní zkušenost. H3: Senioři se vyhýbají rizikovým situacím ve smyslu manipulace. Senioři jsou informováni z médií, avšak rádi by se dozvěděli více i jinou formou. Aktivnějším seniorům by vyhovovala přednáška s možností dotazů a praktických nácviků modelových situací. Méně aktivní senioři by ocenili informace v psané podobě, s konkrétními příklady a příběhy. Společným znakem při předávání poznatků a informací je názornost, konkrétnost a jednoduchost, před přílišnou obecností, teoretičností a odborností.
Práce nabízí aktuální pohled na postoj seniorů vůči problematice manipulace. Výzkum lze využít jako podklad pro realizaci konkrétních preventivních opatření.