Eutanazie ve filmu - analýza vybraných děl
Abstrakt
Diplomová práce s názvem Eutanazie ve filmu analýza vybraných děl, je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsem se věnovala popsání současného stavu eutanazie.
Nejprve jsem se věnovala vymezení pojmů eutanazie, asistovaná sebevražda aj. Kapitolu jsem věnovala i historii eutanazie. Chtěla jsem tímto poukázat na fakt, že eutanazie není pouze problémem moderní společnosti, ale počátky diskuze o eutanazii nacházíme již v antice. Přes pojetí eutanazie ve středověku a novověku jsem se dostala až ke druhé světové válce, která je podle mého názoru důležitým mezníkem v historii eutanazie, protože eutanazie byla v té době vnímána jako nástroj k likvidaci osob, které se v kontextu doby jevily jako nežádoucí. Mezi tyto osoby byli řazeni např. lidé tzv. rasově nevyhovující, slabí a nemocní.
Protože je na eutanazii z právního hlediska odlišný názor, uvádím kapitoly o tom, jak je eutanazie vnímána ve světě. Z hlediska kladného přístupu k eutanazii a asistované sebevraždě zvláště vyzdvihuji Holandko a Švýcarsko. Kapitolu věnuji i eutanazii v ČR, jejíž součástí je i popsání diskuze a argumentace pro a proti eutanazii.
Otázkám zda eutanazii legalizovat či nelegalizovat jsem věnovala ještě samostatnou kapitolu. Zjistila jsem, že diskuze o tomto tématu je velice obsáhlá a platí zde pravidlo co člověk, to názor. Ukázalo se, že ani odborníci z jedné oblasti, ať se jedná o lékaře, či filozofy nejsou v otázce eutanazie jednotní a její klady i zápory jsou z obou stran argumentovány velkým množstvím argumentů, které stojí za zamyšlení.
Samostatnou kapitolu jsem věnovala i člověku, o němž si myslím, že je hlavním propagátorem eutanazie a asistované sebevraždy a pokud vyslovíte jeho jméno, lidé si ho s tímto tématem spojí. Jedná se o doktora Jacka Kevorkiana, přezdívaného Doktor smrt. Jack Kevorkian, který chápal své činy jako lékařské služby nevyléčitelně nemocným lidem, pomohl s dobrovolným ukončením života několika stovkám lidí. I když měl sepsána jistá "pravidla" o tom, kdy může lidem "pomoci" vyřešit jejich utrpení a bolest, ukázalo se, že tito lidé v mnohých případech neměli v těle žádný anatomický důkaz nemoci. Jack Kevorkian měl a v současné době i má mnoho příznivců i odpůrců. Jako v celé diskuzi o eutanazii i v případě Jacka Kevorkiana se vyskytují argumenty pro a proti eutanazii.
Cílem práce bylo analyzovat, jak se téma eutanazie odráží ve filmové tvorbě. Na počátku výzkumu jsem si položila tuto výzkumnou otázku: Jak se obvyklé postoje k eutanazii odrážejí ve filmové tvorbě?
Za účelem zjištění stanoveného cíle a zodpovězení výzkumné otázky jsem zvolila kvalitativní výzkum, založený na metodě nezúčastněného pozorování šesti vybraných filmových titulů. Jednalo se v abecedním pořadí o tyto tituly: Doktor smrt (You Don´t Know Jack, USA, 2010, 134 min), Hlas moře (Mar adentro, Španělsko/Francie/Itálie, 2004, 125 min), Hodinu nevíš, Česko, 2009, 94 min), Invaze barbarů (Invasion barbares, Kanada/Fancie, 2003, 99 min), Millon Dollar Baby, (USA, 2004, 132 min) a Skafandr a motýl (Le Scaphandre et le papillon, Francie/USA, 2007, 107 min).
Na závěr bych chtěla upozornit, že filmové tituly jsou obrazem svých tvůrců, doby ve které vznikaly a také prostředí. V současné době, kdy je filmový svět zaplněn nejrůznějšími tituly různé kvality, méně či více odpovídající realitě bych ale chtěla upozornit na fakt, že více než polovina z titulů, ze kterých jsem zkoumaná data získávala, byla inspirována skutečnými událostmi.