Výchovný a terapeutický potenciál tělesné, výtvarné a hudební výchovy očima pedagogů prvního stupně ZŠ
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá přínosem tělesné, výtvarné a hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Sleduje, jaký vliv mají výchovy na celkový vývoj dětí a současně jak sám učitel může ovlivnit vzdělávací obsah těchto hodin. Cílem této práce je zjistit, jak nakládají paní učitelky s potenciálem výchov, které terapeutické prvky v hodinách používají a jaký přístup ke vzdělávání upřednostňují. Teoretická část seznamuje širokou veřejnost s obsahem, potenciálem a hlavními terapeutickými prvky jednotlivých výchov a naznačuje důležitost jejich zachování ve vzdělávacím systému na 1. stupni ZŠ. Pro výzkumné šetření je použita metoda polostrukturovaného rozhovoru a také přímé nestrukturované pozorování. Jedná se o kvalitativní zkoumání. V praktické části byly vedeny rozhovory se čtyřmi zkušenými pedagogy zaměřené především na jejich pojetí vybraných výchov. Dále zde byly pozorováním v hodinách zpracovány nejvýraznější aspekty v daných výchovách, které mají pozitivní vliv na vývoj dětí a jejich začlenění do společnosti. Na základě získaných výsledků lze tělesnou, výtvarnou a hudební výchovu chápat jako velmi prospěšné nauky, které působí na žákovu psychiku, ovlivňují jeho fyzické zdraví a snáze ho zapojují do kolektivu. Výchovy na 1. stupni ZŠ dětem zprostředkovávají místo, kde se dozvídají základy z oblasti umění, kultury a pohybu, a kde mohou objevovat samy sebe a učit se přijímat odlišnosti pozorující v okolí.