Bezobratlí živočichové: problematická místa v kurikulu přírodopisu
Abstrakt
Hlavním cílem práce byla identifikace problémových míst v zoologii bezobratlých a prvoků v učivu pro základní školy. První kapitola práce je věnována problematice kritických míst obecně ve výuce na základních školách (vzniku problematických míst, jejich identifikaci a překonání při vyučování). Druhá část práce je zaměřena na analýzu učebnic přírodopisu se zaměřením na bezobratlé živočichy (srovnání počtu zástupců bezobratlých živočichů, množství informací o nich, počty odborných termínů). Dále bylo provedeno dotazníkové šetření s vyučujícími přírodopisu, které se zaměřovalo na odůvodnění problematičnosti jednotlivých skupin bezobratlých živočichů pro žáky a vyučující na základní škole. Předposlední část výzkumu zahrnuje rozhovory se sedmi vyučujícími přírodopisu, kteří se vyjadřovali k problematickým místům identifikovaným při dotaznících. Poslední část práce je věnována příkladům tří aktivit pro překonání kritických míst (velké množství pojmů v učivu o prvocích, abstraktnost tématu ploštěnců, velké množství zástupců v učivu o hmyzu ).