Souvislost výchovného stylu a sociálních kompetencí dospívajících
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá tématem sociálních kompetencí adolescentů. Cílem
práce je zjistit souvislosti mezi výchovnými styly a sociálními kompetencemi adolescentů.
Teoretická část je rozdělena na čtyři části. Tyto kapitoly se zabývají popisem základních
pojmů: období adolescence, výchova, výchovné styly, sociální kompetence a souvislosti
mezi výchovnými styly a sociálními kompetencemi.
Praktická část se zabývá dotazníkovým šetřením. Výzkumný soubor se skládá ze 76
respondentů ze střední školy. Pro měření vybraných proměnných použit Dotazník způsobu
výchovy v rodině (Čáp, Boschek) a Inventář sociálních kompetencí (ISK) (Kanning).
Nakonec jsou získaná data statisticky zpracována a vyhodnocena.
V praktické části se prokázala, že výchovné styly souvisí s některými sociálními
kompetencemi. Nejvíce souvislostí se potvrdilo mezi výchovnými styly a reflexibilitou.
Klíčová slova: sociální kompetence, výchovné styly, adolescence